Edit Content

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

بررسی بهترین زمان عمل و جراحی کایفوپلاستی

کایفوپلاستی

کایفوپلاستی پروسه ای است که طی آن، سیمان، داخل مهره شکسته شده تزریق می گردد و به این وسیله از یک طرف باعث ثبات ستون فقرات شده و از طرف دیگر باعث رفع فشار از روی نخاع می شود و وضعیت نخاع را بهبود بخشد. شکستگی این ناحیه منجر به تحت فشار قرار گفتن یا فروپاشی مهره ستون فقرات شده و در نتیجه نخاع در وضعیتی خمیده و کوتاه تر قرار می گیرد. مانند ورتبروپلاستی، عمل کایفوپلاستی سیمان خاصی را به مهره‌های شما تزریق می‌کند. جراجی کایفوپلاستی می‌تواند ارتفاع مهره آسیب‌دیده را بازگرداند و همچنین درد در ستون فقرات را تسکین دهد.

بدین ترتیب امکان دارد درد و گوژ پشتی پدید می آید. ظریف و نازک بودن استخوان ها یا پوکی استخوان ، می تواند از دلایل اصلی این شکستگی ناشی از فشار باشند. شما می توانید در این مقاله با بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی آشنا شوید. همچنین به گفته دکتر مهناز نریمانی، بهترین متخصص درد تهران ، امکان دارد به سبب تومورهای نخاعی نیز چنین عارضه ای رخ دهد.

پزشکان ممکن است جراحی کایفوپلاستی را برای مهره‌های آسیب دیده از سرطان یا شکستگی‌های خاص ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان توصیه کنند. در بیشتر موارد، ضعیف شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان) باعث فشرده شدن یا فروپاشی مهره‌ها شده و باعث درد یا حالت قوز و خمیدگی رو به جلو می‌شود. در این مقاله از وب‌سایت کلینیک درد دکتر نریمانی، به بررسی عمل جراحی کایفوپلاستی، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. همچنین شما می توانید در سایت دکتر نریمانی درباره دیسکوپاتی گردن مطالعه کنید.

 


    عمل جراحی کایفوپلاستی چیست؟

    کایفوپلاستی

    در شکستگی‌های فشاری مهره‌ (VCF)، مهره‌های ستون فقرات در اثر فشار روی یکدیگر تخریب شده و دچار فروپاشی می‌شوند. در این حالت مهره‌ها رو به جلو خمیده می‌شوند. هنگامی که چندین مهره به شکل خمیده در می‌آیند، افراد ممکن است دچار قوز ستون فقرات شوند که به آن کیفوز می‌گویند. افراد مبتلا به استخوان‌های ضعیف شده به دلیل پوکی استخوان (کاهش کلسیم) یا مولتیپل میلوما (سرطان مغز استخوان) به‌ طور خاص در معرض شکستگی‌های فشاری هستند. فعالیت‌هایی مانند بلند کردن یک جسم سنگین، عطسه یا سرفه ممکن است باعث شکستگی مهره در این شرایط شود. VCF می‌تواند منجر به کمردرد، کاهش فعالیت بدنی، افسردگی، از دست دادن استقلال، کاهش ظرفیت ریه و مشکل در خواب شود.
    پیش از عمل جراحی کایفوپلاستی، پزشک شما را معاینه کرده و توسط تصاویر CT اسکن و MRI، محل دقیق شکستگی‌ها را مشخص می‌کند.
    در طول عمل کایفوپلاستی، متخصص بیهوشی دارو را از طریق IV به بدن بیمار منتقل می‌کند تا او را بی‌حس کرده یا به‌طور کامل بیهوش کند. بنابراین بیهوشی در عمل جراحی کایفوپلاستی، به‌صورت موضعی یا عمومی انجام می‌شود.
    پس از بی‌هوشی بیمار، پزشک توسط تصاویر سی تی اسکن یا MRI، سوزن را از طریق پوست و عضلات کمر وارد استخوان می‌کند. سپس یک بالون را باد می‌کند تا به مهره‌های کمر کمک کند شکل طبیعی خود را به‌دست آورند.
    در این مرحله، پزشک از برخی ست کایفوپلاستی مانند تروکار استفاده می‌کند تا به رگ‌های خونی و حفره‌های بدن دست پیدا کند. سپس سیمان را به فضای خالی بین مهره‌ها تزریق می‌کند. در مرحله پس از تزریق سیمان، پزشک سوزن را بدون نیاز به هیچ گونه بخیه‌ای خارج می‌کند.
    مدت زمان جراحی کایفوپلاستی یک ساعت است؛ اما اگر مهره‌های بیشتری دچار خمیدگی یا شکستگی شده باشند، این مدت زمان بیشتر خواهد شد.

    در ادامه به جزئیات بیشتری از عمل کایفوپلاستی و بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی می‌پردازیم.

     

    کیفوپلاستی دقیقا به چه صورت است؟

    پیش از دانستن درباره بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی باید این نکته را بدانید که پوکی استخوان و شکستگی استخوان از مشکلاتی است که با بالا رفتن سن شاهدان آن بوده ایم، هنگامی یک فرد سالخورده می شود به شدت در معرض مشکلاتی مثل پوکی استخوان قرار می‌گیرد.

    • با زمین خوردن های معمولی و ضربه های عادی هم امکان شکستگی در جا های مختلف بدن او وجود دارد گاهی حتی بیمار تا جایی پیش می‌رود که با عطسه و سرفه دچار شکستگی می‌شود.
    • خوشبختانه در این زمینه علم پزشکی پیشرفته چشمگیری کرده است یکی از روش‌های نوین جراحی که برای ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد.
    • کایفو پلاستیکی است درمان شکستگی ها می پردازد در این مقاله قصد داریم شما را با این روش بیشتر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
    • کایفوپلاستی از روش های جراحی ستون فقرات است که کم تهاجمی باشد و به منظور درمان شکستگی های ستون فقرات با هدف تثبیت و ثابت نگه داشتن تسکین درد و مهره های شکسته حاصل می شود.
    • به کمک این روش مهره ها می توانند به حالت قبل شان باز گردند ستون فقرات با وجود آن که استخوان های محکمی دارد اما در صورتی که در معرض آسیب و فشار مکرر قرار بگیرد امکان دارد دچار شکستگی شود.
    • در حالت طبیعی خود خارج شود به وجود آمدن شکستگی در ستون فقرات ابتدا به صورت ترک های ریز خود را نشان می دهد اما به مرور زمان این ترک ها افزایش پیدا می‌کند و تبدیل به شکستگی های عمقی می شود.
    • البته عوامل دیگری هم از وارد شدن فشار و ضربه به آن ها پیروی می کند و آن ها را تشدید می نماید و این عوامل مثل بالا رفتن سن و مشکلات ژنتیکی است.
    • جهت پیشگیری از آسیب های جدی به ستون فقرات و کم کردن درد از این جراحی می توان حداقل تهاجم استفاده نمود.
    • با تزریق به موقع سیمان استخوانی به قسمت های ستون فقرات که دچار انحراف خمیدگی و شکستگی شده اند می توان استفاده نمود.
    • اگر شما هم جزو کسانی هستید که جراحی ستون فقرات برایتان تجویز شده است به شما پیشنهاد می کنیم در رابطه با جراحی بلفاروپلاستی با پزشک تان صحبت کنید و اطلاعات دقیقی در این باره از او را بگیرید.
    • در صورتی که شکستگی هایی که از پوکی استخوان وارد شدن ضربه و تصادفات رانندگی و دیگر سوانح به وجود می آید با استفاده از این روش درمان می شود.
    • در این صورت پزشک روش جراحی را به بیمار پیشنهاد می‌کند که این یکی از پرکاربردترین روش های جراحی برای شکستگی ها و ترک خوردگی ها در ستون فقرات است.
    • روش‌های جراحی برای ستون فقرات به منظور ترمیم شکستگی ها می باشد این جراحی ستون فقرات جزو عمل های بسیار کم تهاجمی است.
    • زیرا برای انجام آن نیاز به پروژه های عمیق نداریم و در بافت و عضلات ستون فقرات هیچ گونه شکافی ایجاد نمی شود.

    همانطور که گفته شد از مهمترین کاربردهای آن درمان شکستگی و ترک خوردگی های ستون فقرات است البته به کمک این جراحی نمی‌توان تمام شکستگی ها را درمان نمود. اگر شکستگی عمیق باشد باید پیچ و مهره درون ستون فقرات ثبت شود از جمله مواردی که به وسیله نمیتوان درمان نمود عبارت هستند از :

    • شکستگی های عمیق و کهنه
    • شکستگی هایی که یک راهه با یک تومور و یا ضایعه درد ستون فقرات بوده اند.
    • شکستگی هایی که با اختلالات خونریزی همراه است و بیمار نسبت به یک سری دارو و مواد خارجی مثل سیمان استخوانی حساس است و نمی‌تواند از این جراحی استفاده کند.

    نکاتی که در مطالب قبل به آن اشاره شد می‌توان گفت که به کمک کایفوتراپی های ساده و سطحی به راحتی درمان می شوند از مهم ترین کاربرد های این جراحی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • شکستگی و ترک خوردگی های حاصل از سرطان مغز استخوان
    • شکستگی های حاصل از تومور های خوش خیم که در ستون فقرات ایجاد شده اند.
    • شکستگی های حاصل از پوکی استخوان

     

    کاندید عمل جراحی کیفوپلاستی

    کیفوپلاستی یک گزینه درمانی است که در صورتی که شکستگی‌های فشاری مهره‌ای دردناک به علت یکی از موارد زیر دارید، توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود و بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی توسط پزشک مشخص می‌شود.

    • پوکی استخوان (کاهش کلسیم در استخوان‌ها)
    • تومور متاستاتیک (سرطان از ناحیه دیگری پخش می‌شود)
    • مولتیپل میلوما (سرطان مغز استخوان)
    • همانژیوم مهره‌ای (تومور خوش خیم عروقی)

    در صورتی که بیمار دچار عوارض و بیماری‌های زیر باشد، کاندید مناسبی برای عمل جراحی کایفوپلاستی نیست.

    • شکستگی‌های فشاری پایدار غیر دردناک
    • عفونت استخوان (استئومیلیت)
    • اختلالات خونریزی
    • آلرژی به داروهایی که در طول عمل استفاده می‌شود
    • شکستگی یا تومور در کانال نخاعی

    عمل کیفوپلاستی شکستگی‌های قدیمی و مزمن را بهبود نمی‌بخشد و کمردرد ناشی از وضعیت نامناسب و خم شدن به جلو را کاهش نمی‌دهد. بسیاری از پزشکان اکنون انجام کیفوپلاستی را در اولین هفته پس از شکستگی برای برخی بیماران پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا در این زمان نتایج به طور قابل توجهی مشهود هستند.

     

    مزایای جراحی کایفوپلاستی

    مزایای جراحی کایفوپلاستی

    پیش از دانستن درباره بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی باید این نکته را بدانید که از رایج ترین راه های درمان شکستگی مهره ها که در ستون فقرات ایجاد می‌شود عمل جراحی می باشد که به وسیله آن ماده خاص و شبیه به استخوان که با آن سیمان استخوان گفته می شود و درون مهره ها تزریق می گردد.

    مواد تزریق شده که وارد ستون فقرات می شود باید از هر لحاظ سازگاری کامل داشته باشند سیمان استخوانی از پر کاربرد ترین موادی است که از هر نظر با استخوان های بدن شبیه سازی شده است و هیچ گونه حساسیتی را ایجاد نمی‌کند.

    با کمک کایفوپلاستی می توان آن را انجام داد ماهیت این جراحی این است که بهبود دهنده مهره های ستون فقرات است اما این دو جراحی از چندین نظر و نحوه انجام جراحی و کاربرد جراحی و خطرات و عوارض آن را با هم تفاوت دارند.

    به طوری که به دلیل بهتر بودن نحوه انجام این جراحی از خطر کمتری برخوردار است و امکان نشت سیمان در آن کمتر دیده می شود.

    به همین دلیل جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات معمولا این روش را به بیمارانی که دچار شکستگی های سطحی شدند پیشنهاد می دهند.

     

    بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی

    باید بدانید که بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی به این صورت است که در صورتی که شکستگی ها در ستون فقرات در زمان مناسب جراحی و درمان نشود بیماری‌های دیگری در پی آن به وجود می‌آید را به آرامی به حالت شکسته و خمیده به هم اتصال پیدا می‌کنند و فرد دچار اختلالاتی مثل گودی کمر گوژپشتی می‌شود.

    این اختلال نیازمند یک اقدام اساسی است زیرا فردی که دچار انحرافات غیر طبیعی در ستون فقرات می شود در زمان راه رفتن هم اختلالاتی برای آن و در اندام های حیاتی و به وجود می آید.

    حتی در موارد شدیدتر مشاهده می شود که مهره‌ های شکسته از محل اصلی خود خارج شده بیرون می آید و وارد نخاع می شود که این عامل می‌تواند فرد را فلج کند در اولی ها رو عوارض شکستگی مهره ها بسیار حائز اهمیت است.

    از روش‌های غیر جراحی می توان از ویروس ها و کمربندهای طبی و همچنین تزریق های استروئیدی به مفاصل آب درمانی فیزیوتراپی و غیره هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

    در صورتی که درد بیمار به کمک روش‌های غیر جراحی این نشد در این صورت پزشک روش جراحی کایفوپلاستی و بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی را پیشنهاد می‌کنند.

    به همین دلیل می توان گفت بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی درست زمانی است که وضعیت بیمار حاد و مزمن شده است و هیچ راهکاری به جز جراحی بر روی آن تاثیر گذار نیست.

    همین عوارض احتمالی امکان دارد بعد از جراحی را گریبانگیر بیمار شود جراحی به عنوان آخرین راه برای درمان شکستگی های ستون فقرات است.

     

    در چه مواردی کایفوپلاستی قابل انجام است؟

    پس از دانستن درباره بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی باید این نکته را بدانید که به طور کلی متخصص درد انجام این جراحی را برای کسانی لازم می داند که به سبب پوکی استخوان یا تروما دچار شکستگی جسم مهره ستون فقرات شده و درد ناشی شده از ان رو به پیشرفت می باشد.

    بدین نحو بخاطر شکستگی ایجاد شده حرکت کردن برای فرد سخت و دشوار می شود.

    این را هم بدانید که زمانی کایفوپلاستی انجام می شود که درد کمر ناشی از شکستگی جسم مهره ستون فقرات باشد نه به خاطر فتق دیسک ، آرتروز یا تنگی کانال نخاعی.

    بنابراین پیش از اتخاذ روند درمانی ، برای اینکه دکتر مطمئن شود شکستگی رخ داده انجام عکسبرداری های پزشکی همچون تصویربرداری از نخاع با اشعه ایکس ، و سی تی اسکن یا MRI را لازم می داند.

    پیش از عمل جراحی متخصص درد چه مواردی را بررسی می کند؟

    بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی

    پس از دانستن درباره بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی باید این نکته را بدانید که در جلسه اول ویزیت ، بهترین متخصص درد تهران برای اینکه اطمینان حاصل کند که این روند برای شما مناسب است ، به بررسی موارد زیر می پردازد :

    1. یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و براساس علائم ، عکس ساده یا سی تی اسکن و یا ام آر آی را برای بیمار تجویز می کند .
    2. در مورد بیماری های پیشین از شما سوالاتی خواهد پرسید که باید به درستی پاسخ دهید ؛ زیرا می تواند در امر انتخاب روند درمانی تاثیر گذار باشد.
    3. همچنین ایشان را از حساسیت هایی که دارید و داروهایی که مصرف می کنید ، مطلع سازید.
    4. پزشک از شما می خواهد یک آزمایش خون کامل انجام دهید.

    بعد از آن که انجام کایفوپلاستی برای فرد قطعی شد ، بهترین پزشک متخصص طب درد از فرد می خواهد مدتی پیش از جراحی نکات زیر را رعایت کند :

    • مصرف هرگونه قرص و دارویی را که باعث رقیق شدن خون می شود متوقف نماید.
    • سه الی چهار ساعت قبل از عمل جراحی از خوردن و آشامیدن دست بکشد.
    • به هنگام قرار گیری در اتاق عمل ، نباید از ساعت ، دستبند یا هرگونه زیورآلات دیگر استفاده کنید.

    جراحی کایفوپلاستی چگونه به انجام می رسد؟

    • مراحل انجام پروسه:

    مرحله اول جراحی: در حین بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی ، با استفاده از اشعه ایکس ، مهره مورد نظر تعیین شده و سپس برش کوچکی روی پوست ایجاد کرده و از آن طریق لوله باریکی را در مهره آسیب دیده قرار داده که در حقیقت لوله کارگذاری شده ، مسیری را از پوست کمر به مرکز شکستگی مهره ستون فقرات ایجاد می کند.

    مرحله دوم جراحی: به کمک تصویربرداری با اشعه ایکس ، بهترین متخصص درد تهران یک بالون خاص را از طریق لوله به سمت مهره ستون فقرات هدایت کرده و سپس به آرامی آن را باد می کند. با حجم گرفتن بالون ، شکستگی به سمت بالا حرکت کرده و به محل اصلی خود باز می گردد. همچنین با فشرد کردن استخوان های نرم داخلی ، درون مهره یک حفره ایجاد می کند.

    مرحله سوم جراحی: بالون از محل برداشته می شود و متخصص طب درد شناسی با یک ابزار مخصوص تحت فشار پایین ، حفره ایجاد شده را با ماده سیمان مانندی که به آن پلی متیل متاکریلات (PMMA) می گویند ، پر می کنند. بعد از تزریق ، ماده سیمان مانند فوراً خود را گرفته و سفت می شود و استخوان را ثابت و محکم نگه می دارد.

    • نکاتی راجع به جراحی:
    1. کایفوپلاستی یک جراحی کم تهاجم به حساب می آید که با تشخیص بهترین متخصص درد و بسته به شرایط بیمار تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی به انجام می رسد.
    2. برای درمان هر یک مهره شکسته ، عمل جراحی حدود یک ساعت زمان می برد.
    3. در صورتی که فرد مشکلی نداشته باشد ، بعد از عمل می تواند به خانه بازگردد.

     

    مراقبت‌های بعد از عمل جراحی کایفوپلاستی

    پس از جراحی کایفوپلاستی و دانستن بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی بیمار به بخش ریکاوری باز خواهد گشت. فشار خون، ضربان قلب و تنفس او کنترل می‌شود. بیمار یک ساعت اول بعد از عمل دراز کشیده خواهد ماند. بعد از یک ساعت می‌تواند بنشیند. بعد از دو ساعت می‌تواند بلند شده و راه برود. اکثر بیماران یک شب برای مراقبت‌های پس از عمل در بیمارستان بستری می‌مانند و صبح روز بعد مرخص می‌شوند. برخی از بیماران می‌توانند در همان روز مرخص شوند. حتما باید یک نفر در خانه باشد که در 24 تا 48 ساعت اول به بیمار کمک کند.

    ریکاوری و مراقبت های بعد از عمل کایفوپلاستی

    پس از دانستن درباره بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی باید این نکته را بدانید که خیلی از بیماران اظهار کرده اند که بعد از عمل فوراً بهبودی درد را احساس کرده اند. برای برخی از بیماران نیز تسکین درد حدود دو روز بعد از جراحی به وقوع می پیوندد.

    پس از جراحی، عموما فرد مشکلی برای پرداختن به روتین روزانه خود ندارند ؛ منتها باید فعالیت های سنگین مثل بلند کردن وسایلی که وزن زیادی دارند باید حداقل 6 هفته کنار گذاشته شوند.

    همچنین بیمار بعد از عمل باید با متخصص درد خوب در تهران ملاقاتی داشته باشد تا به کمک ایشان برای جلوگیری از تحلیل بیشتر استخوان ها درمانی اتخاذ شود.

    ممکن است بعد از عمل جراحی، به خاطر کار گذاشتن تروکار، بیمار دردی را تجربه کند، که امری طبیعی است.

    البته با گذشت یک الی دو روز این درد برطرف می شود. برای کاهش درد و گرفتگی در موضع جراحی شده ، بیمار می تواند از کمپرس یخ استفاده کند.

    بیمار باید دستورالعمل‌های مراقبت که جراح توصیه می‌کند را حداقل به مدت 2 هفته پس از عمل دنبال کند. به طور کلی مراقبت‌های بعد از عمل جراحی کیفوپلاستی شامل موارد زیر می‌شوند.

    محدودیتهای بعد از جراحی کایفوپلاستی

    • از خم شدن یا چرخاندن کمر خودداری کنید؛
    • چیزی سنگین‌تر از 2.5 کیلوگرم بلند نکنید؛
    • هیچ فعالیت شدیدی از جمله کار در حیاط، کارهای خانه و رابطه جنسی نداشته باشید؛
    • دو تا سه روز اول، هنگام مصرف داروهای مسکن یا شل‌کننده‌های عضلانی رانندگی نکنید. اگر درد شما به خوبی کنترل شود، می‌توانید پس از یک دوره‌ی مشخص رانندگی کنید؛
    • الکل ننوشید؛ زیرا الکل خون را رقیق می‌کند و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. همچنین الکل را با داروهای ضد درد مخلوط نکنید.

    فعالیت‌های بعد از عمل کیفوپلاستی

    • هر 3 تا 4 ساعت یکبار بلند شوید و به مدت 5 -10 دقیقه پیاده‌روی کنید. تا جایی که بتوانید به تدریج راه رفتنتان را افزایش دهید؛
    • چنانچه بخیه دارید از آن مراقبت کنید؛
    • برای جلوگیری از عفونت، قبل و بعد از تمیز کردن محل بخیه، دست‌های خود را کاملا بشویید؛
    • اگر پزشکتان منعی قائل نشد، روز بعد از جراحی می‌توانید دوش بگیرید؛
    • اگر روی محل بخیه چسب دارید، یک روز پس از جراحی آن را بردارید؛
    • محلی که چسب خورده است را مالش ندهید؛
    • از خیس شدن بخیه در حمام یا استخر جلوگیری کنید؛
    • لوسیون/پماد را روی محل بخیه نمالید.

    داروهایی که بعد از جراحی باید مصرف شوند!

    • داروهای ضد درد را طبق دستور جراح خود مصرف کنید. با کاهش درد، مقدار و دفعات دارو را کاهش دهید. اگر به داروی ضد درد نیاز ندارید، آن را مصرف نکنید؛
    • مصرف تنباکو می‌تواند در این دوران باعث یبوست شود؛
    • آب زیادی بنوشید؛
    • غذاهای پر فیبر بخورید. فیبر به خروج راحت مدفوع کمک می‌کند. ملین‌های موجود در مواد غذایی فیبردار می‌توانند به حرکت روده‌ها کمک کنند.

    چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید؟

    • اگر دمای بدنتان بیش از 38 درجه سانتی‌گراد شد و اگر بخیه شروع به جدا شدن از پوست کرد یا علائم عفونت مانند قرمزی، تورم، درد یا تخلیه را نشان داد؛
    • اگر دچار مشکل در راه رفتن یا مشکلات روده یا مثانه شدید.

     

    خطرات جراحی کایفوپلاستی چیست؟

    پس از دانستن بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی باید درباره خطرات جراحی بدانید. هیچ جراحی بدون خطر نیست. عوارض عمومی هر جراحی شامل خونریزی، عفونت، لخته شدن خون و واکنش به مواد بی‌هوشی است. عوارض در درمان شکستگی‌های فشاری مهره‌ها کمتر از دو درصد و در درمان تومورها 5 تا 10 درصد است. موارد زیر خطرات خاصی هستند که باید توسط بیمار و پیش از جراحی کایفوپلاستی در نظر گرفته شوند.

    اولین خطر | نشت سیمان استخوان

    احتمال کمی وجود دارد که سیمان استخوان به بافت‌های نرم اطراف نشت کند. هنگامی که سوزن از مهره برداشته می‌شود نیز این اتفاق می‌افتد. سیمان می‌تواند به وریدهای اطراف مهره نشت کند. جراح به دقت فلوروسکوپ را زیر نظر می‌گیرد و در صورت شروع این اتفاق، تزریق سیمان را متوقف می‌کند. سیمان می‌تواند به سوراخ عصبی، جایی که عصب نخاعی از نخاع خارج می‌شود نشت کند. این موضوع می‌تواند باعث درد عصبی (رادیکولوپاتی) شود و ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

    دومین خطر | آسیب عصبی

    آسیب عصبی هر گونه عمل روی ستون فقرات با خطر آسیب رساندن به اعصاب یا طناب نخاعی همراه است که می‌تواند باعث بی‌حسی یا فلج بیمار شود. این اتفاق بسیار نادر است و چنانچه نزد یک متخصص متبحر عمل جراحی کایفوپلاستی انجام شود، آسیب عصبی متوجه بیمار نخواهد شد.

     

    عوارض کایفوپلاستی چیست؟

    پس از دانستن درباره بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی باید این نکته را بدانید که طبیعی است که بعد از جراحی، فرد عارضه های جانبی را تجربه کند که درصد وقوع آن متفاوت است، مثل هر عمل دیگری ممکن است بعد از کایفوپلاستی عفونت یا واکنش های آلرژیک به داروی بیهوشی یا بی حسی نمود پیدا کند. علاوه بر این بروز موارد زیر نیز محتمل است :

    • آسیب به رشته های عصبی یا مجرای نخاعی به سبب ورد ابزار جراحی به آن نواحی
    • فشردگی مجرای نخاعی یا صدمه به عصب ها بخاطر ورود ماده PMMA به رگ ها یا فضای اپیدورال
    • عکس العمل آلرژیک به محلولی که جهت مشاهده بالون کارگذاری شده ، طی تصویربرداری با اشعه ایکس به فرد تزریق می گردد.

    این را بدانید که با مراجعه به بهترین متخصص درد تهران رعایت موارد و توصیه ها توضیح داده شده از جانب ایشان ، احتمال بروز این موارد برای بیمار بسیار اندک می شود و نیازی نیست نگران این مسئله باشند. در این مقاله تمامی نکات درباره بهترین زمان جراحی کایفوپلاستی گفته شد.

     

    سخن پایانی

    کیفوپلاستی عمل جراحی است که در آن از سیمان جهت پر کردن فضای بین مهره‌های ستون فقرات استفاده می‌شود. تسکین درد و بهبود تحرک فرد معمولا در عرض 48 ساعت پس از عمل اتفاق می‌افتد. با این حال، در برخی موارد، بیمار ممکن است بلافاصله تسکین درد را احساس کند. اکثر بیماران از نتایج راضی هستند و بسیاری از آن‌ها به فعالیت‌های معمول خود که قبل از شکستگی مهره انجام می‌دادند، بازمی‌گردند.

    دکتر نریمانی

    منبع

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *