اورتوکین تراپی چیست؟

اورتوکین تراپی روشی مدرن برای درمان بیماری های مفاصل و درد مربوط به دیسک است. نوعی پروتئین از دسته سیتوکین ها، به نام اینترلوکین-۱ (IL-1) مسئول بیماری های مفصلی ناشی از التهاب است. درمان شامل تزریق مهارکننده بیولوژیک اینترلوکین ۱ (IL-1Ra) است که از پلاسمای خون بیمار جدا می شود. پروتئین ضد التهابی محافظت کننده (IL-1Ra) به ناحیه دردناک تزریق می شود  و به کاهش درد مفاصل و التهاب بافت آسیب دیده کمک می کند. ارتوکین تراپی یکی از منحصر به فردترین روش های درمان استئوآرتریت یا همان آرتروز است.

آرتوکین تراپی با استفاده از مکانیسم های محافظتی طبیعی بدن موجب جلوگیری از التهاب، کاهش درد و بهبود عملکرد می شود. این فرایند شامل گرفتن خون بیمار و پردازش خون به طریقی است که بتوان پروتئین ضد التهابی و عوامل رشد را از سایر اجزای خون جدا کرد و  به داخل مفاصل یا تاندون ها و سایر بافت های نرم تزریق کرد. این کار منجر به کاهش درد و بهبود طبیعی بدن می شود.

آرتوکین تراپی عمدتا بر توانایی طبیعی بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده تمرکز دارد و روشی کم تهاجمی است. اثربخشی و ایمنی ارتوکین تراپی در مطالعات بالینی متعدد تایید شده است. این مطالعات به طور ویژه ای بر استفاده از ارتوکین تراپی برای درمان آرتروز مفاصل و مشکلات ستون فقرات تمرکز داشته اند.

به زبان ساده‌تر، آرتوکین Orthokine تراپی روش نوینی برای پیشگیری از پیشرفت آرتروز و درمان آرتروز و تنگی‌های کانال نخاعی ناشی از آرتروزستون مهره‌ها است.

به دلیل اثر کم نظیر ضد التهابی، «ارتوکین» در درمان تاندون‌ها و عضلات آسیب دیده نیز بسیار مؤثر است. به علاوه این روش درمانی جدید در مشکلات آرتروز ستون مهره‌ها و یا تنگی‌های کانال نخاعی ناشی از پیشرفت آرتروز مهره‌ها (که در همه اینها مشکلات التهابی وجود دارد) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرتوکین تراپی یک راهکار درمانی اثربخش و ارزشمند برای افرادی است که درد زانو، باسن، مچ پا و شانه دارند.

همچنین به علت خواص ضد درد و ضد التهابی، ارتوکین را می توان در درمان تاندون ها و عضلات آسیب دیده نیز استفاده نمود.

در این روش از سرمی که از خون خود بیمار گرفته می شود، استفاده می گردد.

این سرم حاوی پروتئین های فعال به نام آنتاگونیست های گیرنده اینترلوکین۱ (IL-1Ra) است که باعث کاهش درد و کاهش التهاب در بافت های آسیب دیده می شود.

شایان توجه است که روش ارتوکین تهاجمی نیست و نیازی به استفاده از مواد خارجی ندارد.برای افرادی که با روش پی آر پی آشنا هستند، ممکن است ارتوکین تراپی شبیه به پی آر پی به نظر برسد. از این نظر که هر دو روش از خون خود فرد برای درمان استفاده می نمایند، این دو روش مشابه اند. اما روند آماده سازی خون در این دو روش کاملا متفاوت است. ارتوکین قادر به افزایش تعداد فاکتورهای رشد در هر روش است و همچنین می تواند گیرنده التهابی بدن را مسدود نماید. پی آر پی روشی موثر است اما ارتوکین تاثیرات بالقوه ی بیشتری دارد.

در این روش از سرمی که از خون خود بیمار گرفته می شود، استفاده می گردد.