Edit Content

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

جراحی بسته دیسک کمر و گردن

  • خانه
  • -
  • خدمات
  • -
  • جراحی بسته دیسک کمر و گردن

جراحی بسته دیسک کمر و گردن

جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن به دلیل برخورداری از حداقل برش و بهبودی سریع‌تر، امروزه به عنوان پر طرفدارترین عمل جراحی بسته دیسک کمر و گردن شناخته می‌شوند. بسته به تشخیص پزشک، در جراحی بسته یا کم تهاجمی ستون فقرات از فناوری‌های مختلفی مانند لیزر، آندوسکوپ، میکروسکوپ به کمک رایانه استفاده می‌شود.

در عمل جراحی بسته دیسک کمر و گردن، متخصص یا فوق تخصص درد از تکنیک‌های مختلفی به‌منظور درمان استفاده می‌کند. تکنیک‌هایی که در مقایسه با عمل جراحی باز، ایمن‌تر است و امکان ریکاوری سریع‌تر است. این مزایا در حالی است که بیمار با درد شدید پس از جراحی مواجه نمی‌شود. در ادامه این مقاله از وب‌سایت کلینیک درد دکتر نریمانی، به بررسی عمل جراحی بسته دیسک کمر و گردن خواهیم پرداخت و هزینه آن را بررسی خواهیم کرد. شما می توانید در سایت دکتر نریمانی درباره ازن تراپی هم مطالعه کنید.

 


     

    جراحی بسته دیسک کمر و گردن

    در عمل جراحی بسته دیسک کمر که توصیه می شود توسط متخصص ستون فقرات انجام شود، پزشک از تکنیک های مختلف که آسیب کمتری را به بدن در مقایسه با جراحی باز ایجاد می کنند، استفاده می نماید. بطور کلی، عمل جراحی بسته دیسک کمر ایمن تر از جراحی باز است و امکان ریکاوری در این روش سریع تر می باشد و بیمار با درد بعد از جراحی کمر به طور شدید مواجه نمی شود.  جراح می تواند عمل جراحی بسته دیسک کمر با هدایت سونوگرافی را انجام دهد که می تواند نتایج مطلوبی داشته باشد. عمل بسته دیسک کمر معمولاً به صورت سرپایی بر روی بیمار انجام می شود یا فقط به یک مدت زمان کوتاه بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد.

    امروزه، عمل جراحی بسته دیسک کمر بیش از هر زمان دیگر برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. این روش جراحی با ایجاد شکاف های کوچک به جای یک شکاف بزرگ بر روی بدن بیمار انجام می شود. به خاطر اینکه شکاف ها در این حالت کوچک هستند، بیمار دوره ریکاوری سریع تر و ناراحتی کمتری را در مقایسه با عمل های جراحی قدیمی دارد و بطور همزمان می تواند از تمام مزایای عمل های جراحی قدیمی بهره مند شود. در کلینیک تخصصی دکتر نریمانی عمل جراحی بسته دیسک کمر با روش هایی مانند تزریق فاست، تزریق ترنسفورمینال، لیزر نوکلئوتومی، لیزر دیزککتومی، نوکلئوتومی با اوزون، و روش پری رادیکولار انجام می شود.

    مزایای عمل جراحی بسته دیسک کمر و گردن

    به‌طور کلی، هدف از جراحی با حداقل تهاجمی ستون فقرات (MIS) کاهش فشار وارده به اعصاب این ناحیه است. فشار بر اعصاب ستون فقرات اغلب در نتیجه شرایطی مانند بی‌ثباتی ستون فقرات، خار استخوان، فتق دیسک، اسکولیوز یا تومورهای ستون فقرات به‌وجود می‌آید.

    به دلیل کاهش تروما به عضلات و بافت‌های نرم (در مقایسه با جراحی‌های باز)، مزایای جراحی بسته دیسک کمر و گردن عبارتند از:

    • نتایج زیبایی بهتر، در نتیجه برش‌های کوچک‌تر روی پوست (گاهی به اندازه چند میلی‌متر)؛
    • از دست دادن خون کمتر در حین و پس از جراحی؛
    • کاهش خطر آسیب عضلانی؛ زیرا نیاز به برش کمتر یا بدون نیاز به عضله است؛
    • کاهش خطر عفونت و درد بعد از عمل؛
    • بهبودی سریع‌تر از جراحی و نیاز به توانبخشی کمتر؛
    • کاهش اتکا به داروهای مسکن پس از جراحی.

    علاوه بر این، در برخی از روش‌های جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن از بی‌هوشی عمومی استفاده نمی‌شود و تنها از داروهای خواب‌آور و بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا بیمار حین انجام عمل آرامش بیشتری داشته باشد.

     

    تماس برای مشاوره: 02188711280

     

    عوارض جراحی بسته دیسک کمر و گردن

    جراحی بسته دیسک کمر و گردن

    حساسیت به داروی بی‌حسی یا خواب‌آور از عوارض جراحی بسته دیسک کمر و گردن به‌شمار می‌رود. در جراحی بسته دیسک کمر و گردن، مراحل استریل موضع به‌خوبی و با دقت انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ عفونتی رخ نخواهد داد. اما همیشه احتمال کمی وجود دارد که اولین عمل جراحی بسته نتواند به‌خوبی پیش برود و کامل شود، که در این صورت به عمل دوم یا جراحی باز کامل نیاز است.

     

    کاربرد جراحی بسته دیسک کمر و گردن

    شرایطی که با استفاده از روش‌های جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن درمان می‌شوند در زیر لیست شده‌ است:

    • بیماری دژنراتیو دیسک
    • فتق دیسک
    • تنگی کانال نخاعی کمری

     

    جراحی بسته دیسک کمر و گردن چگونه انجام می‌شود؟

    از آنجایی که اعصاب نخاعی، مهره‌ها و دیسک‌ها در زیر عضلات بدن قرار دارند، هر رویکردی برای دسترسی به ناحیه ستون فقرات مستلزم استفاده از سوزن‌های خاص و با هدایت از طریق تصاویری رادیولوژی گرفته‌شده توسط C arm است. بسته به پاتولوژی موردنظر، اقدامات درمانی مانند تزریق دارو، اوزون، لیزر و آندوسکوپی انجام می‌شود.

     

    انواع جراحی های بسته دیسک کمر و گردن

    تعدادی از تکنیک‌های خاص برای جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن به‌کار گرفته می‌شود. اگرچه این زمینه همچنان در حال توسعه است، اما در ادامه لیست برخی از رایج‌ترین گزینه‌ها را آورده‌ایم.

    انواع جراحی های بسته دیسک کمر و گردن

    نوع اول | دیسککتومی

    دیسک‌های ستون فقرات اساسا شامل حلقه‌های الاستیک خارجی و یک‌سری مواد نرم داخل دیسک است که به‌عنوان بالشتک بین استخوان‌های مهره عمل می‌کنند. اگر حلقه الاستیک ضعیف یا پاره شود، مواد داخل دیسک به خارج دیسک هدایت شده یا به عبارتی دچار فتق می‌شود. به‌دنبال فتق دیسک، علت درد، فشار روی اعصاب عبورکننده از کنار فتق و همچنین خاصیت تحریک‌کنندگی مواد داخل دیسک است. اگر درمان جراحی برای برش یا برداشتن فتق دیسک توصیه شود، ممکن است بتوان این روش را با جراحی بسته با استفاده از گشادکننده‌های لوله‌ای و میکروسکوپ یا آندوسکوپ انجام داد.

    نوع دوم | رفع فشار ستون فقرات

     تنگی نخاع، که باریک شدن کانال مهره‌ها است، یک بیماری شایع است که می‌تواند منجر به فشردگی اعصاب شود. این فشردگی می‌تواند علائم مختلفی از جمله درد، بی‌حسی و ضعف عضلانی ایجاد کند. اگر جراحی توصیه شود، ممکن است بتوان استخوان و بافت‌های نرمی را که باعث فشردگی عصب می‌شوند از طریق روش جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن با استفاده از گشادکننده‌های لوله‌ای و میکروسکوپ یا آندوسکوپ برداشت. متداول‌ترین روش‌های کاهش فشار شامل لامینکتومی و فورامینوتومی است.

    نوع سوم | فیوژن

     این روش یک تکنیک جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن و همچنین یک عمل باز است که برای بیماران مبتلا به درد مکانیکی مقاوم در ناحیه کمر و رادیکولار همراه با اسپوندیلولیستزیس، بیماری دژنراتیو دیسک و فتق مکرر دیسک انجام می‌شود. این روش از پشت (خلفی) در حالی که بیمار روی شکم خود است انجام می‌شود. با استفاده از دو برش کوچک، پیچ‌ها و میله‌ها بین دو یا چند سطح مهره قرار می‌گیرند. دیسک بین مهره‌ای برداشته می‌شود و یک قفس پر از استخوان در آن حفره قرار می‌گیرد تا سطوح تحت تاثیر را تثبیت کند.

    نوع چهارم | دیسکوژل

    در جراحی بسته دیسکوژل، از ماده دیسکوژل به‌منظور کاهش درد و عوارض کمر درد و گردن درد استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی به داخل دیسک تزریق شده و با تغییر در ساختار مولکولی، سبب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون‌زدگی آن می‌شود. در جراحی بسته دیسکوژل، تمام مراحل بدون تزریق بی‌هوشی و برش انجام می‌شود.

    نوع پنجم | اپیدورال کودال

    در میان انواع تزریق برای دیسک کمر و گردن، اپیدورال موثرترین ماده با کمترین عوارض ممکن است. در این روش، به‌منظور کاهش و رفع درد کمر و گردن، از ترکیبی از داروهای بی‌حسی و موضعی استفاده می‌شود. تزریق اپیدورال کودال به‌صورت مستقیم توسط سوزن در ناحیه پشت و خارجی انجام می‌شود.

    نوع ششم | فاست

    تزریق فاست، یکی دیگر از روش‌های محبوب جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن است. در این روش، کورتیکواستروئید برای مدت طولانی به مفصل فاست و دردناک که در داخل کپسول مفصل یا در بافت اطراف کپسول است، تزریق می‌شود. تزریق کورتیکواستروئید سبب کاهش التهاب و درد ناحیه می‌شود.

    نوع هفتم | اوزون‌تراپی

    اوزون یکی از اشکال گاز اکسیژن است که در صورتی‌که با اکسیژن مخصوص کاربرد پزشکی و در محیط پزشکی ترکیب شود، نتایج موثری روی مشکلات ستون فقرات خواهد داشت. از اوزون‌تراپی به‌منظور درمان مشکلات اسکلتی عضلانی و بسیاری از مشکلات مربوط به دیسک کمر و گردن استفاده می‌شود.

     

    تماس برای مشاوره: 02188711280

     

    عمل بسته دیسک کمر با لیزر

    لیزرهای جراحی به‌طور معمول برای جدا کردن و حذف بافت‌های غیر طبیعی و ناخواسته استفاده می‌شوند. عمل بسته دیسک کمر با لیزر بدون بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود و جراح یا فوق تخصص درد تنها توسط بی‌حسی موضعی و به‌صورت سرپایی عمل را انجام می‌دهد. در حین عمل بسته دیسک کمر با لیزر، پروب لیزر از طریق یک سوزن و با راهنمایی رادیوگرافی (X-Ray) داخل ستون مهره‌ها وارد می‌شود و انرژی لیزر توسط فیبرهای نوری بسیار نازک و منعطف به دیسک فرستاده می‌شود.

    عمل بسته دیسک کمر با لیزر به سه منظور انجام می‌شود:

    1. لیزر آنولوپلاستی: درمان گسیختگی‌های موجود در دیواره دیسک کمر برای کاهش درد در این ناحیه.
    2. کاهش فشار وارده بر عصب: توسط تخلیه مواد فرسوده داخل دیسک، فشار وارد آمده بر اعصاب کاهش می‌یابد.

     

    هزینه عمل بسته دیسک کمر

    هزینه عمل بسته دیسکوپاتی گردن و کمر توسط عوامل مختلفی تعیین می‌شود. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، عمل بسته دیسک کمر شامل چندین روش می‌شود. بنابراین اولین هزینه عمل بسته دیسک کمر، تشخیص دیسک است. هزینه‌های دیگری از جمله دستمزد جراح، تجهیزات مورد استفاده در اتاق عمل، روش درمان، شدت دیسک و هزینه‌های آزمایش‌ها و داروها به هزینه عمل بسته دیسک کمر اضافه می‌شود. در نهایت برای اطلاع از شرایط و هزینه این عمل، بهتر است با مراجعه به بهترین پزشک یا کلینیک درد، اقدام به عمل بسته دیسک کمر کنید.

     

    سخن پایانی

    جراحی بسته دیسک کمر و گردن شامل روش‌های مختلفی از جمله تزریق و جراحی بسته می‌شود. جراحی بسته دیسک کمر و جراحی بسته دیسک گردن به‌منظور کاهش درد در این نواحی انجام می‌شود تا بیمار بتواند به امور روزمره خود بازگشته و اختلالی در زندگی خود احساس نکند.

    دکتر نریمانی

    منبع