صدا دادن گردن

کریپتوس یا صدا دادن گردن، یک اصطلاح پزشکی است که در آن گاهی اوقات صدای خرد شدن و تق تق از برخی قسمت های بدن مخصوصا گردن و پاها به گوش می رسد. این صدای تق تق در اثر ساییده شدن استخوان ها بر روی یکدیگر ایجاد می شود. اگر این صدا دائما ایجاد شود، نشانه ای از ابتلا به آرتروز است. وقتی این صدای تق تق از گردن به گوش برسد، به این حالت کریپتوس یا صدا دادن گردن می گویند که عارضه ای شایع است و نشانه ای از ابتلای فرد به آرتروز است. آرتروز گردن بیماری ای است که در آن استخوان های گردن فرسوده و سفت می شوند و در نتیجه دردناک شده و علت صدا دادن مفصل گردن میباشد . کریپتوس  یا صدا دادن گردن معمولا در افراد مسن دیده می شود و در جوان تر ها عارضه ای نادر است. کریپتوس گردن یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است و بنابراین روش های درمانی، علت زمینه ای کریپتوس گردن را مورد هدف قرار می دهند.

علت ها و دلایل

گردن انسان از 7 استخوان به نام مهره های گردنی ساخته شده که توسط ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها حمایت می شوند. این موارد با همکاری یکدیگر فرد را قادر می سازند که سر و گردن خود را خم کرده، چرخانده و بدون احساس ناراحتی آن را حرکت دهد. با این حال فشار ممتد می تواند منجر به صدا دادن گردن به هنگام چرخیدن شود. به طور کلی این صدا دادن گردن ضرری ندارد ولی اگر به همراه آن درد نیز احساس شود، فرد باید به دنبال راه حل های پزشکی برود.

کاویتاسیون یا متخلخل شدن

هر کدام از هفت مفصل گردن توسط مایع مفصلی (مایع سینوویال) احاطه شده اند که این مایع اصطکاک بین سطوح آن ها را کاهش داده و حرکت آن ها را ممکن می سازد. این مایع حاوی گاز های نیتروژن و کربن دی اکسید می باشد که می توانند در آن حباب ایجاد کنند. حرکت دادن مفاصل گردن می تواند به این حباب ها فشار وارد کرده و باعث بیرون زدن یا ترکیدن آن ها شود. به این فرایند کاویتاسیون می گویند که در طی آن صدا هایی از گردن به گوش می رسد. این، علت اصلی صدا دادن مفصل گردن می باشد.

ثبت

آنلاین

وقت ملاقات

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی

به وقت ملاقات نیاز دارید؟

درخواست وقت ملاقات