آشنایی با لیزر دیسککتومی

Laser discectomy

لیزر دیسککتومی برای درمان مشکلات مربوط به کمر انجام می‌شود. مشکلات مربوط به کمر در اثر عوارضی مانند بیرون زدگی دیسک، پارگی دیسک یا فشردگی دیسک رخ می‌دهد. مشکلات مربوط به کمر ممکن است منجر به درد در گردن و پا شود. لیزر دیسککتومی فتق دیسک را درمان کرده و بدون نیاز به بی‌هوشی انجام می‌شود. لیزر دیسککتومی روشی کم تهاجمی بوده که دوران نقاهت بسیار کوتاهی داشته و بیمار پس از چند ساعت می‌تواند مرخص شود. در ادامه این مقاله از وب‌سایت کلینیک درد دکتر مهناز نریمانی، به بررسی عمل دیسککتومی با لیزر می‌پردازیم و مباحث پیرامون آن را بررسی می‌کنیم، همچنین می توانید برای کسب اطلاع بیشتر در رابطه با دیسکوپاتی گردن روی این کلمه کلیک کنید.

لیزر دیسککتومی برای چه مشکلاتی مناسب است؟

عمل دیسککتونی با لیزر برای آن دست از افرادی که به فتق دیسک کمر مبتلا هستند، بسیار مفید است. فتق دیسک به دلیل فرسودگی دیسک، سن بالا و پارگی‌های که در طی سالیان متمادی روی دیسک ایجاد می‌شوند اتفاق می‌افتد. دلایل دیگر فتق دیسک آسیب دیدگی‌هایی از جمله زمین خوردن، ضربه ناگهانی به ستون فقرات، حالت نشستن نامناسب پشت میز، ضعف عضلات کمر و شکم هستند. ضعیف شدن دیواره دیسک منجر به فتق دیسک کمر می‌شود. این ضعیف شدن می‌تواند در پی جا به جا کردن وسایل سنگین، خم شدن به شکلی غیرصحیح و چرخاندن کمر به طور ناگهانی رخ دهد. یکی دیگر از علت‌های ابتلا به فتق دیسک، وزن سنگین است که منجر به فشار آمدن روی مهره‌های کمر می‌شود. افرادی که بین 35 تا 45 سالگی قرار دارند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به فتق دیسک هستند. این موضوع به دلیل کاهش محتویات مایع محافظ و کاهش انعطاف‌پذیری دیسک و افزایش احتمال رگ به رگ شدن است.

لیزر دیسککتومی یکی از بهترین درمان‌های نوین در زمینه مشکلات مربوط به کمر به ویژه فتق دیسک است. در این روش از پرتو لیزر و سوزاندن مایع دیسک بیرون زده استفاده می‌شود تا فشار بر نخاع حذف شده و درد و مشکلات ناشی از فتق دیسک به حداقل برسند.

عمل دیسککتومی با لیزر چگونه است؟

دیسککتومی با لیزر به دلیل اثربخشی بالا، دوران ریکاوری کوتاه و نیز بی خطر بودن، جزو عمل‌های موفقیت‌آمیز و پرتقاضا برای دیسک کمر است. عمل لیزر دیسککتومی کمر روشی غیرتهاجمی و موثر در تسکین دردهای ناشی از دیسک کمر است. این عمل بدون نیاز به بی‌هوشی انجام می‌شود و بهترین انتخاب برای افرادی است که مجاز به عمل جراحی باز نیستند. این عمل به طور عمده تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و مدت زمان کمی برای انجام آن نسبت به جراحی باز نیاز است. عمل دیسککتومی با لیزر احتمال بروز آسیب دیدگی ساختاری به رباط‌ها، استخوان‌ها، عضلات و عصب‌های بدن را به حداقل می‌رساند و هزینه آن در مقایسه با عمل جراحی باز کمر، بسیار کم است.

عمل لیزر دیسککتومی کمر چگونه انجام می‌شود؟

عمل لیزر دیسککتومی کمر به سادگی و به صورت سرپایی انجام می‌شود. بیمار بلافاصله پس از عمل قادر به بازگشت به خانه است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. فرآیند ریکاوری لیزر دیسککتومی کمر بسیار کوتاه است. این موضوع به این دلیل است که شکاف عمیق و بزرگی در کمر ایجاد نمی‌شود؛ در حالی که در عمل‌های باز کمر، شکاف عمیق و بزرگی در کمر برای درمان فتق انجام می‌شود.

عمل لیزر دیسککتومی با هدف بهبود عصب‌هایی که تحت فشار فتق قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود. این فشار بر اثر بیرون زدگی دیسک اتفاق می‌افتد. عمل دیسککتومی با لیزر تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بی‌حسی تنها روی ناحیه‌ای از کمر که سوزن به آن وارد می‌شود، اعمال می‌شود.

عمل دیسککتومی با لیزر 100 درصد دقیق است و با هدایت تصویربرداری سی تی اسکن انجام می‌شود. روش انجام آن به این صورت است که بیمار روی تخت سی تی اسکن دراز می‌کشد. سپس متخصص درد درپوش‌های استریل را روی کمر او قرار می‌دهد و تصاویر سی تی اسکن بیمار را بررسی می‌کند. در مرحله بعد، یک سوزن بسیار نازک به درون دیسک بیرون زده وارد می‌شود. این سوزن توسط هدایت اشعه ایکس و به کمک تصاویر سی تی اسکن به درون دیسک فرو می‌رود. در مرحله بعد، پرتو لیزر از طریق سوزن به دیسک تابانده شده و مایع بیرون زده را می‌سوزاند.

پس از عمل لیزر دیسککتومی کمر، بیمار به مدت 15 دقیقه الی 2 ساعت تحت نظر قرار گرفته و در صورت سلامت کامل او، مرخص می‌شود.

مزایای عمل دیسککتومی با لیزر

مزایای عمل دیسککتومی با لیزر نسبت به عمل جراحی باز کمر بیشتر است که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

• روشی کم تهاجمی
    • آسیب کمتر به بافت‌های مجاور
    • انجام عمل به صورت سرپایی
    • تسکین فوری درد و علائم فتق دیسک
    • خطرات احتمالی کمتر نسبت به جراحی باز کمر
    • عدم برجا گذاشتن اسکار یا فیبروز اپیدورالی در نخاع و کمر
    • عدم استفاده از تیغ جراحی و شکاف کمر
    • عدم آسیب رساندن به استخوان برای آزادسازی دیسک
    • دقت بالا در برداشتن بافت آسیب زننده
    • امکان انجام عمل در فضاهای تنگ و باریک
    • از دست دادن خون بسیار کمتر در مقایسه با جراحی باز
    • برش و نمونه‌برداری از بافت آسیب‌زا

علاوه بر مزایای ذکر شده، عمل دیسککتومی با لیزر CO2 انجام می‌شود که به بافت نرم دیسک نفوذ کرده و بیرون زدگی آن را از بین می‌برد. لیزر قدرت از بین بردن استخوان را ندارد و باعث تثبیت ستون فقرات می‌شود. به همین خاطر می‌توان اطمینان داد که این عمل هیچگونه آسیبی به استخوان و بافت‌های مجاور دیسک وارد نخواهد کرد و ایمنی 100 درصدی بیمار طی عمل تضمین می‌شود. البته عمل دیسککتومی با لیزر برای درمان مشکلاتی مانند تنگی کانال نخاع، بیماری فاست و اسپوندیلولیستز مناسب و موثر نیست.

کاندید مناسب دیسککتومی با لیزر

کاندید مناسب دیسککتومی با لیزر برای کمر افرادی هستند که دچار فتق دیسک شده و درد زیادی را تحمل می‌کنند. در ادامه به شرایطی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند کاندید مناسبی برای این عمل بسازد.

• افراد مبتلا به درد شدید در پاها، بازوها و پایین کمر. افرادی که بیش از شش هفته به این دردها مبتلا باشند و از انواع روش‌های درمانی مانند دارو، استراحت و فیزیوتراپی استفاده کرده‌اند و همچنان درد دارند، اولین کاندید مناسب عمل دیسککتومی با لیزر هستند.
    • افرادی که دیسک کمر و فتق دیسک آن‌ها در تصاویر MRI، نوار عصبی و غیره مشخص شده است.
    • افراد مبتلا به سندرم درد دیسکوژنیک و سندرم مفصل ساکروایلیاک
    • افراد مبتلا به فوبیای جراحی باز
    • افراد مبتلا به درد مزمن دیسک کمر
    • افراد مبتلا به درد مداوم سیاتیک
    • افرادی که به دلیل برخی مشکلات جسمانی و سلامتی نمی‌توانند تحت بی‌هوشی قرار بگیرند

لیزر دیسککتومی

کاندید نامناسب دیسککتومی با لیزر

برخی افراد کاندید مناسبی برای عمل دیسککتومی با لیزر نیستند. لیست کاملی از این افراد و شرایط در ادامه خواهد آمد.

• سابقه انجام جراحی در ناحیه فتق دیسک
    • افرادی با مشکلات فاست مفصلی یا فاست در مفاصل بین ستون فقرات
    • افراد دارای تنگی کانال نخاع
    • خانم‌های باردار یا شیرده
    • دفورمیتی یا بدشکلی ستون فقرات
    • افراد دارای مشکلات طناب نخاعی
    • افراد مبتلا به پارگی شدید دیسک
    • افرادی که هنوز روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی را امتحان نکرده‌اند
    • شرایط جسمانی مطلوبی برای درمان با لیزر ندارند
    • بیرون زدگی دیسک آن‌ها در قسمت‌های خاصی از ستون فقرات و نزدیگ به رگ خونی یا ارگان حیاتی است
    • از نظر پزشکی مورد تایید جراحی با لیزر نیستند
    • افراد مبتلا به عفونت یا سرطان

عوارض دیسککتومی با لیزر

به موازات مزایای دیسککتومی با لیزر، این عمل دارای عوارضی هم هست که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

• ایجاد مشکلات جدی‌تر در صورت ورود سوزن به ناحیه اشتباه
    • آسیب عصبی در صورت انجام عمل توسط متخصص درد غیرمعتبر
    • عفونت احتمالی در ناحیه ورود سوزن در صورت استریل نبودن تجهیزات
    • درد و کبودی در نقطه ورود سوزن
    • کمردرد پس از عمل
    • بی‌حسی و گزگز در محل ورود سوزن و نواحی اطراف
    • احتمال نیاز به انجام مجدد و تکرار عمل برای کاهش درد
    • احتمال عدم اثربخشی عمل

هزینه لیزر دیسککتومی

برخی عوامل بر هزینه لیزر دیسککتومی تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تصاویر گرفته شده از کمر، دستمزد جراح، هزینه تجهیزات به کار رفته در اتاق عمل، هزینه بیمارستان یا کلینیک، هزینه آزمایش‌ها و داروها اشاره کرد. به همین دلیل هزینه لیزر دیسککتومی در بیمارستان‌ها و توسط جراحان مختلف متفاوت است و برای اطلاع از هزینه لیزر دیسککتومی کمر خود باید به جراح موردنظر مراجعه کرده و قیمت به‌روز را بپرسید.

مطالعات در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که عمل دیسککتومی با لیزر برای کمر نتایج زودهنگام و اثربخشی دارد. این روش به دلیل کم تهاجمی بودن و دوران نقاهت بسیار کوتاه، نوین‌ترین و بهترین درمان فتق دیسک است که سالانه افراد زیادی را مبتلا می‌کند. لیزر دیسککتومی شامل استفاده از پرتو لیزر جهت سوزاندن بخشی یا تمام دیسک بیرون زده است تا بدین وسیله فشار روی نخاع از بین رفته و درد به حداقل برسد. استفاده از این روش در کلینیک‌های درد نظیر کلینیک درد دکتر مهناز نریمانی انجام می‌شود که تحت نظارت و تجهیزات کاملا استریل شده انجام می‌شود تا علاوه بر درمان کمردرد، بهداشت و ایمنی‌های لازم حین عمل صورت گیرد.