انواع علت درد مفصل انگشت و معرفی راه های درمان آن

درد مفصل انگشت یک عارضه شایع است. معمولا علت درد بند انگشتان دست آسیب به دست مانند شکستگی انگشت، بریدگی یا شکستگی ناخن است. همچنین ممکن است علت درد انگشتان دست یک بیماری زمینه‌ای مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و سندرم تونل کارپ باشد. درد مفصل انگشت یک درد ضربان‌دار، همراه با گرفتگی یا احساسی دردناک در انگشتان دست است که در هر یک از انگشتان از جمله شست احساس می‌شود. در بیشتر موارد، درد مفصل انگشت جدی نیست و خودبه‌خود از بین می‌رود. با این حال، درد مفصل انگشت غیرقابل توضیح می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد. در ادامه این مقاله از وب‌سایت کلینیک درد دکتر نریمانی، به بررسی علت درد مفصل انگشت و درمان آن خواهیم پرداخت. شما می توانید در سایت دکتر نریمانی درباره دیسکوژل هم مطالعه کنید.

انواع درد مفصل انگشت

درد مفصل انگشت ممکن است آزاردهنده و دردناک باشد یا ممکن است تیز بوده و احساس گرفتگی ایجاد کند. درد مفصل انگشت ممکن است به طور ناگهانی شروع شود و سپس از بین برود. در ادامه به انواع درد مفصل انگشت اشاره خواهیم کرد.

نوع اول | درد همراه با تورم

اگر انگشت بشکند، معمولا متورم، بنفش یا آبی رنگ و بسیار دردناک می‌شود. در برخی موارد، استخوان انگشت ممکن است از نظر فیزیکی جدا شده و از طریق پوست قابل مشاهده باشد.

نوع دوم | درد ضربان دار یا درد هنگام حرکت

سندرم تونل کارپال و سایر شرایط پزشکی که بر اعصاب و ماهیچه‌های بازو و دست تاثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

• درد ضربان‌دار در دست و انگشتان
    • درد هنگام حرکت دادن انگشتان آسیب‌دیده یا هنگام حرکت مچ دست
    • مشکل در تایپ یا نوشتن
    • لرزش دست

نوع سوم | درد شدید

درد شدید معمولا در اثر دررفتگی انگشت رخ می‌دهد. دررفتگی انگشت زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های انگشت یا شست از مفاصل خود دررفته شوند. در برخی موارد، دررفتگی قابل مشاهده است.

نوع چهارم | درد در محل آسیب

بریدگی انگشت ممکن است باعث درد در محل آسیب شود. بسته به عمق بریدگی، ممکن است فرد دردی را احساس کند که به نواحی اطراف دست گسترش می‌یابد.

نوع پنجم | درد همراه با توده

اگر فرد روی دست خود شاهد توده رشدی مانند جوش یا ندول شود، ممکن است علائم زیر را همراه با درد انگشت تجربه کند:

• یک توده پر از مایع
    • ناحیه سفت‌شده از پوست
    • توده متحرک زیر سطح پوست
    • توده‌ای که هنگام لمس حساس است

تماس برای مشاوره: 02188711280

بررسی علت درد مفصل انگشت

شایع ترین علت درد بند انگشتان دست، آسیب دیدگی دست است. آسیب به انگشت می‌تواند باعث بریدگی باز، کبودی یا شکستگی استخوان یا آسیب عضلانی و بافتی شود.

درد مفصل انگشت

اولین علت درد مفصل انگشت | آسیب

آسیب‌های شایعی که منجر به علت درد انگشتان دست می‌شوند عبارتند از:

• شکستگی انگشتان، که اغلب به دلیل گیرکردن انگشت در حین ورزش‌های تماسی یا هنگام استفاده نادرست از تجهیزات سنگین ایجاد می‌شود؛
    • ایجاد بریدگی روی انگشت که منجر به درد انگشت می‌شود؛
    • ناخن‌های شکسته که در نهایت درد انگشت را به دنبال دارد.

دومین علت درد مفصل انگشت | عفونت

علت درد مفصل انگشت، التهاب و تورم مفصل می‌تواند در اثر عفونت دست و انگشت ایجاد شود. این امر در افرادی که با دستان خود کار می‌کنند، مانند کشاورزها و کارگران ساختمان، رایج است. استافیلوکوکوس اورئوس شایع‌ترین عفونت باکتریایی دست است.

همچنین آرتریت سپتیک وضعیتی است که علت درد مفصل انگشت و التهاب آن در اثر عفونت مفاصل می‌شود. آرتریت سپتیک اغلب توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود و می‌تواند هر مفصلی از جمله انگشتان دست را درگیر کند و باعث تب، لرز و بدن درد شود. در صورت عدم درمان، آرتریت سپتیک می‌تواند منجر به آسیب شدید به مفصل شود.

سومین علت درد مفصل انگشت | روماتیسم مفاصل

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی و التهابی است که باعث درد مفاصل، سفتی و تورم در پوشش مفاصل، معمولا در هر دو طرف بدن به‌طور مساوی می‌شود. مفاصل دست و انگشتان معمولا تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

آزمایش خون نشان‌دهنده افزایش سطح فاکتور روماتوئید و آنتی‌بادی‌های ضد CCP (پپتید ضد سیترولین‌دار حلقوی) ممکن است وجود RA را تایید کند. عکس‌برداری با اشعه ایکس از مفاصل آسیب‌دیده، فرسایش مفصل و باریک شدن فضای آن را نشان می‌دهد. معمولا یک پیوند ژنتیکی در خانواده‌ها وجود دارد که خطر ابتلا به RA را افزایش می‌دهد.

چهارمین علت درد مفصل انگشت | لوپوس

گاهی علت درد مفصل انگشت بیماری لوپوس است. لوپوس یک بیماری خودایمنی است که باعث درد و التهاب در سراسر بدن می‌شود و اغلب پوست، مفاصل و اندام‎های داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شایع‌ترین نوع لوپوس، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) است. این نوع بیماری می‌تواند علائم مختلفی مانند خستگی مفرط، سردرد، تب کم، درد و تورم در مفاصل و بثورات پروانه‌ای‌شکل روی گونه‌ها و بینی ایجاد کند.

مشابه آرتریت روماتوئید، لوپوس مفاصل بسیاری را در هر دو طرف بدن به‌طور همزمان تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال بروز مشکلات در مچ دست و دست افزایش می‌یابد. علائم معمولا شدت کمتری نسبت به آرتریت روماتوئید دارند، اما از این جهت مشابه هستند که باعث تورم مفاصل، سفتی و درد در انگشتان، دست‌ها و مچ می‌شوند.

پنجمین علت درد مفصل انگشت | شرایط پزشکی

شرایط پزشکی که بر اعصاب، ماهیچه‌ها یا استخوان‌ها تاثیر می‌گذارند نیز می‌توانند علت درد بند انگشتان دست و انگشتان شوند.

به‌عنوان مثال، بیماری آرتروز (استئوآرتریت- OA) باعث تجزیه غضروف می‌شود. این تجزیه باعث ساییده شدن استخوان‌ها به هم و ایجاد درد و سفتی می‌شود. در دست‌ها، استئوآرتریت می‌تواند مفاصل پایه شست، وسط انگشت و نزدیک بستر ناخن را تحت تاثیر قرار دهد که در نهایت علت درد مفصل انگشت را رقم می‌زند.

سایر شرایطی که می‌توانند علت درد انگشتان دست باشند عبارتند از:

• پوکی استخوان
    • دیستروفی عضلانی
    • نقرس
    • مولتیپل اسکلروزیس (MS)
    • سندرم تونل کارپال
    • اسکلروز سیستمیک (یک اختلال خود ایمنی نادر است)
    • پدیده رینود (اختلالی که بر عروق خونی تاثیر می‌گذارد)
    • سوختن انگشت
    • ندول‌ها
    • کیست‌ها
    • تومورها
    • یک عصب فشرده یا تحت استرس قرارگرفته در بازو، مچ یا دست نیز می‌تواند علت درد نوک انگشتان دست و دست باشد.

معرفی راه های درمان درد انگشتان دست

درمان درد بند انگشتان دست بسته به علت درد انگشتان دست متفاوت است. در ادامه به هر یک از علت‌های رایج و درمان آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

درمان درد مفصل انگشت دست

اولین راه درمان | درمان جراحت

برای آسیب‌های حاد انگشت ناشی از جراحت، استراحت، یخ و بی‌حرکتی در مراحل ابتدایی می‌تواند به محافظت از مفاصل انگشت آسیب‌دیده کمک کند و به آن‌ها التیام دهد. ممکن است به فرد یک بریس یا آتل داده شود تا به تثبیت مفصل انگشت آسیب‌دیده کمک کند تا زمانی که به اندازه کافی بهبود یابد.

اگر آسیب شدید وجود داشته باشد، مانند تاندون یا رباط بریده‌شده یا پارگی یا شکستگی استخوان، ممکن است جراحی برای ترمیم آسیب لازم باشد.

گاهی پس از جراحی، بسته به وسعت آسیب فرد، برای بازیابی قدرت انگشتان و دست‌ها و همچنین دامنه حرکتی برای انجام کارهای روزمره، فیزیوتراپی یا کاردرمانی لازم است.

دومین راه درمان | درمان عفونت

عفونت‌های سپتیک مانند آرتریت سپتیک باید با آنتی بیوتیک درمان شوند تا باکتری‌های مضری که علت درد مفصل انگشت و التهاب مفاصل می‌شوند از بین بروند. برای شرایط سیستمیک که می‌تواند باعث تورم مفصل انگشت شود، درمان بر کاهش التهاب و جلوگیری از پیشرفت بیماری متمرکز است.

سومین راه درمان | درمان آرتروز

انواع مختلف آرتریت از جمله آرتریت روماتوئید و پسوریازیس مفاصل را می‌توان با انواع گزینه‌های درمانی برای کاهش درد و التهاب و بهبود حرکت مفصل مدیریت کرد. این موارد عبارتند از:

• داروهای مسکن بدون نسخه (OTC)؛
    • کرم‌های ضد درد موضعی
    • استفاده از موم پارافین گرم روی دست و انگشتان برای کاهش درد و سفتی
    • داروهای تجویزی برای کاهش درد و التهاب، از جمله داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs)
    • تزریق کورتیزون به مفاصل انگشت و مچ دست برای کاهش التهاب
    • فیزیوتراپی یا کاردرمانی برای بهبود قدرت و دامنه حرکتی دست
    • بریس دستی یا آتل‌بندی برای محافظت از مفاصل
    • اشکال خود ایمنی آرتریت مانند آرتریت روماتوئید و پسوریازیس مفاصل اغلب به درمان مادام‌العمر با داروها برای کاهش التهاب و جلوگیری از پیشرفت بیماری نیاز دارند.

چهارمین راه درمان | مراجعه به کلینیک‌های درد

بسته به علت درد نوک انگشتان دست همانند دیسکوپاتی گردن ، درمان می‌تواند متفاوت باشد. اما در کلینیک‌های درد از تزریق داروهای تسکین‌دهنده و سایر روش‌های کاهش‌دهنده درد برای کنترل درد انگشت استفاده می‌شود.

تماس برای مشاوره: 02188711280

علت درد انگشتان دست می‌تواند در نتیجه آسیب، عفونت یا شرایط سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس مفصل، لوپوس و نقرس باشد. علت درد بند انگشتان دست معمولا به دلیل التهاب ناشی از این شرایط است.

آسیب‌های جزئی به دست‌ها یا مفاصل انگشتان را می‌توان با درمان‌های خانگی کنترل کرد، اما موارد شدیدتر و عفونت‌هایی مانند آرتریت سپتیک به کمک یک پزشک نیاز دارد. شرایط سیستمیک برای کاهش علائم و جلوگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری باید توسط روماتولوژیست درمان شود.

درد و تورم مفاصل انگشتان که به‌طور غیر طبیعی و بدون آسیب رخ می‌دهد، احتمالا نشانه یک بیماری التهابی سیستمیک است. در صورتی که فرد اقدام به درمان درد بند انگشتان دست توسط دارو یا فیزیوتراپی کند، می‌تواند بهبودی و دامنه حرکتی خود را بازیابد.

منبع