پارگی مینیسک زانو

علائم شایع پارگی مینیسک زانو

یکی از مهم ترین و البته حساس ترین اعضای بدن انسان ها بخش زانو می باشد که نقش مهمی در حفظ تعادل و حرکت افراد داشته و هر گونه آسیب به بخش‌ های مختلف آن می‌ تواند دردسر زیادی را برای افراد به همراه آورد.

یکی از حساس‌ ترین و البته آسیب‌ پذیرترین بخش زانو مینیسک نامیده میشود که قطعه ای از جنس غضروف است و مانند نوعی بالشتک بین استخوان درشت نی و ران قرار می‌ گیرد و از ساییده شدن آنها بر یکدیگر جلوگیری خواهد کرد.

گاها بر اثر انجام فعالیت های نادرست و چرخش های ناگهانی ممکن است شرایط برای آسیب رسیدن و یا پارگی مینیسک زانو فراهم باشد، این اتفاق کاملا غیر ارادی رخ می دهد اما ممکن است برای هر شخص با هر سن و سالی بروز پیدا کند.

پارگی در ناحیه مینیسک زانو برای هر فرد متفاوت است در برخی از مواقع در حد یک کشش ساده بوده که با استراحت و یا استفاده از کمپرس سرد درمان میشود.

اما در موارد شدیدتر اگر مینیسک با پارگی و یا آسیب شدید مواجه شده باشد باید تحت جراحی های پیشرفته قرار گرفته تا پزشکان اقدامات لازم را برای درمان انجام دهند.

اگر در طی انجام فعالیت های ورزشی ناگهان صدایی بلند را از زانو شنیده و بلافاصله بعد از آن درد زانو آغاز شود باید بدانید که مینیسک شما آسیب دیده و البته هنگام لمس ناحیه آسیب‌ دیده درد بیشتری را متحمل خواهید شد.

سفت شدن زانو و عدم چرخش درست آن از علائم دیگر پارگی مینیسک خواهد بود.

به محض پارگی مینیکس زانو فرد توانایی حرکت نداشته و تنها می‌ تواند به صورت نامتعادل چند قدم جزئی را حرکت کند.

علائم شایع پارگی مینیسک زانو

توجه داشته باشید که اگر احتمال می دهید مینیسک زانو پاره شده باشد به هیچ عنوان نباید تمامی وزن خود را بر روی پاها قرار دهید.

بهتر است در این شرایط از ایستادن خودداری کرده و تا رسیدن به مراکز درمانی به هیچ عنوان وزن خود را بر روی زانوها قرار ندهید.

زمانی که مینیسک زانو پاره میشود احساس گرفتگی بسیار شدید در ناحیه زانو اتفاق افتاده و فرد نمی‌ تواند پای خود را به درستی صاف کند.

با این حال هر اگر کدام از علائم ذکر شده را در حد خفیف یا شدید تجربه می کنید بهتر است که سریعاً به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای درمان و پیشگیری از شدت گرفتن عارضه انجام دهید.

برای درمان پارگی مینیسک زانو باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که آسیب های جدی در مفاصل، استخوان ها و یا مینیسک زانو اتفاق می‌ افتد دغدغه عموم افراد این است که برای انجام فعالیت های درمانی باید به کدام پزشک مراجعه نمایند.

قطعاً مینیسک زانو هم بخشی از استخوان ها و مفاصل می باشد و با سایر اندام های حرکتی ارتباط دارد.

به همین دلیل هرگونه آسیب در این بخش حساس بدن مربوط به پزشکان و متخصصانی میشود که در زمینه ارتوپدی فعالیت دارند.

پزشکان که به صورت تخصصی در زمینه شناسایی درد و بررسی آسیب های استخوانی فعالیت دارند می توانند اقدامات لازم را برای درمان پارگی مینیسک زانو انجام دهند.

زمانی که به ارتوپد مراجعه می کنید متخصصان ابتدا وضعیت مینیسک را بررسی کرده تا متوجه شوند پارگی از چه نوعی می باشد.

اگر آسیب مینیسک زانو از حد معمول عبور کرده باشد و دچار پارگی شده باشد متخصصان سعی می کنند تا با بررسی حرکات زانو تشخیص دهند که میزان آسیب ها تا چه حد بوده و پس از آن می‌ توانند اقدامات لازم را برای درمان مینیسک انجام دهند.

در مراحل ابتدایی پزشکان دارو درمانی را آغاز کرده و با تجویز انواع مسکن سعی دارند میزان درد را برای فرد آسیب دیده کمتر کنند تا فرد بتواند روند درمان را با آرامش بیشتری طی کند.

معمولاً برخی از داروها بر بهبود مینیسک زانو اثرگذار هستند اما گاها پزشکان مجبور میشوند که برای بهبود مینیسک زانو عمل های جراحی مختلف را به صورت باز و یا لیزری انجام دهند.

با این حال مینیسک زانو عضوی بسیار حساس است و اگر دچار آسیب شود برای مدت طولانی فرد را با مشکلات جدی مواجه کرده و روند درمان آن کمی طولانی خواهد بود.

پس بهتر است که از سلامت خود به خوبی محافظت کرده و حین انجام فعالیت های ورزش عضلات خود را به خوبی گرم کنید تا کشش و انعطاف بدن افزایش پیدا کند و فشار مضاعف بر مینیسک زانو وارد نشده و دچار پارگی و آسیب‌های جدی نشود.

با این حال اگر احساس می کنید که مینیسک زانو در مواردی قفل میشود و توانایی حرکت ندارید بهتر است پیش از آنکه آسیب‌ هایی مانند پارگی اتفاق بیفتد به متخصص ارتوپد مراجعه کرده و این عارضه را بررسی کنید.

پارگی مینیسک معمولا با درد بسیار خفیف آغاز میشود و افراد گاها نسبت به آن بی‌ تفاوت هستند در چنین شرایطی اگر پزشک احساس کند که مینیسک زانو در خطر قرار گرفته است سعی می کنند تا با انجام فعالیت‌ های ورزشی اصولی فرد را آماده کنند تا به تقویت عضلات پا کمک بیشتری نمایند.

در این شرایط فشار مضاعف از روی زانو و مینیسک برداشته شده و می توانید همواره سلامت پای خود را حفظ کنید.

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

طبق تحقیقات انجام شده اگر عضلات پا از انعطاف و قدرت بالایی برخوردار باشند آسیب های جدی تر و مشکلات دیگر برای بخش های حساس مانند زانو، مینیسک و مفاصل اتفاق نمی‌ افتد.

متخصصان توصیه می‌ کنند که قبل از انجام فعالیت های ورزشی از کفش مناسب استفاده کنید و بهتر است که بدن را به خوبی گرم کرده تا تمامی اعضای بدن به خوبی کشش و انعطاف داشته باشند.

بند کفش خود را محکم ببندید و اجازه ندهید که شرایط برای پیچیدن پا فراهم شود.

تمرینات ورزشی را حتما تحت نظر مربی انجام دهید و شدت ورزش را به صورت کنترل شده افزایش دهید.

رعایت تمامی نکات گفته شده باعث میشود تا شما آسیب هایی مانند پارگی مینیسک را تجربه نکنید و هرگز وارد پروسه های درمانی شدید نخواهید شد.

پارگی مینیسک زانو می‌ تواند محدودیت های بسیار زیادی را برای افراد به همراه آورد و حتی ممکن است برای تمام عمر فرد را از انجام فعالیت های ورزشی محروم کند.