Edit Content

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

سردردهای مقاوم به درمان

سردردهای مقاوم به درمان

سردرد یک بیماری رایج و متداول بوده که هر فرد در طول زندگی اش چندین بار آن را تجربه می کند.

اصلی ترین نشانه این بیماری ، ایجاد درد در سر یا صورت بوده و گرفتار شدن به سردرد می تواند برای شخص تا حد زیادی کلافه کننده باشد؛ از این رو به محض نمود یافتن نشانه هایی از بروز آن، فرد به دنبال راهی می گردد تا از شدت یافتن درد جلوگیری کرده و آن را برطرف سازد.

البته این را بدانید که سردردها انواع مختلفی دارند ؛ گاهی موقت و زود گذر بوده و گاهی برای مدتی تداوم پیدا می کنند. طبعا مشخص است که برای رفع هر یک از آن ها، درمان ویژه ای باید اتخاذ گردد.

بهترین متخصص درد تهران ، دکتر مهناز نریمانی، می تواند شما را در این راستا کمک کند.  همچنین شما می توانید در سایت دکتر نریمانی درباره دیسکوژل هم مطالعه کنید.

در این مقاله، پیرامون انواع سردردها ، سردردهای مقاوم به درمان و راه های درمانی مناسب، اطلاعات بسیار مفید و کاربردی از سوی بهترین متخصص طب درد در اختیار خوانندگان عزیز قرار گرفته است.

درمان سردرد های مقاوم به درمان

درمان سردرد های مقاوم به درمان
درمان سردرد های مقاوم به درمان

به طور کلی سردرد های مزمن و سردرد می‌تواند به سردرد بیشتر از ۱۵ روز در ماه بیانجامد.

سردرد های مزمن انواع مختلفی دارد ماهیت دائمی سردرد های مزمن باعث می شود تا به دنبال دلیل سردرد بروید و این امر ضروری است.

درمان ابتدایی و تهاجمی سر درد می‌تواند در کاهش درد کمک کند ولی به صورت دائمی نیست در اینجا قصد داریم انواع سردرد ها را برای شما توضیح دهیم.

انواع سردرد مزمن

سردردی که علامت بعضی بیماری ها را دارد بسیاری از اختلالات سیستمیک سردرد و اختلالات داخل مغز را به وجود می آورد به عنوان مثال سردرد های ناشی از خستگی

  • گرسنگی
  •  لخته خون
  •  ناراحتی ‌های عصبی
  • کاهش اکسیژن به سمت مغز

سینوزیت بیماری های گوش و غیره ممکن است به سردردهای مزمن تبدیل شود.

سردرد نوعی بیماری است می تواند انواع مختلف داشته باشد و ممکن است و به طرف دیگری انتشار پیدا کند ولی اکثر مواقع این سردرد حالت یکطرفه دارند که بیشتر در ناحیه گیجگاهی و پیشانی فرد مبتلا می‌شوند و حالت زرقانی و ضربه زننده دارد.

در این حالت بیمار حالت نبض را در سر حس می‌کند این سردرد بسیار دردناک است مثل اینکه چیزی را با فشار به سمت مغز وارد کنید و آن را خارج کنید.

می تواند فعالیت روزانه فرد را با اختلال می کند و شخص به صورت کلی از نور و صدا فرار می کند و باید در محیطی تاریک و آرام به استراحت بپردازند.

سردرد خوشه ای

این سردرد و برخلاف سردرد های میگرنی و تولید سردرد های مکرر و دوره ای است.

این نوع به صورت گروهی و چند بار پشت سر هم ممکن است به وجود بیاید و یک مدت در فرد هیچ گونه دردی احساس نمی شود و به صورت دوره‌ای بهبود پیدا می‌کند.

در این سردرد ها محل شروع معمولا در پس سر است بعد از پشت سر، کره چشم می باشد و همین سمت انتشار پیدا می‌کند این نوع سردرد معمولا یک طرفه است یک سانت سر و صورت را در بر می‌گیرد و چشم پر خون می شود.

گرفتگی بینی را در پی دارد که همه اینها می تواند تشدید کننده سردرد باشد معمولاً سردرد های خوشه ای در آقایان بیشتر دیده می شود در دوره بلوغ و جوانی و خود را نمایان کند ولی سردرد های میگرنی با بالا رفتن سن کم می شود.

سردرد های خوشه ای در طول روز نظم خاصی نخواهند داشت و ارتباطی با خستگی ندارند و هر زمانی ممکن است به وجود بیاید.

شروع درد معمولا به یکبار است و به صورت یکباره خاطر پیدا می‌کند شروع به پایان درد سریع است و دفعات آن در طول روز ممکن است به مراتب بیشتر شود.

سردرد حالت شدید دارد می‌تواند فرد را کاملاً بیقرار کند و فرد در زمان راه رفتن نشستن و حتی دراز کشیدن و با این سردرد روبرو شود.

بر خلاف میگرن که فرد می خواهد در یک محیط آرام و تاریک بخوابد در سردرد های خوشه ای تا ۶ هفته ممکن است ادامه پیدا کند و نیازی به استراحت نیست.

سردرد خوشه ای امکان دارد هر روز یا بیش از یک بار در طول روز به رخ دهد دلیل سردرد خوشه ای ناشناخته است به همین دلیل این سردرد ها جزو سردرد های نادر به حساب می آیند.

سردرد تنشی یا استرسی

سردرد تنشی یا استرسی
سردرد تنشی یا استرسی

سردرد تنش جز شایعترین سردرد ها می باشد و در میان افراد اتفاق می‌افتد این سردردها به عنوان احساس تنگی در اطراف سر توصیف کنند.

دلیل سردرد موزون از سفت شدن ماهیچه های گردن پوست سر و درمان سردرد فشار روحی و روانی منجر می‌شود وضعیت بد و استرس و همچنین عوامل موثر در این سردرد ها بسیار تاثیرگذار است.

سر درد تنشی معمولا چند دقیقه زمان می‌برد اما در بعضی مواقع ممکن است حتی طول روز با فرد همراه باشد.

سردرد استرسی یا تنشی و همان طور که از اسمش پیداست بر اثر استرس و فشار روحی شدید می‌شود و کم تر و مسائل عمومی در آن تاثیرگذار هستند.

سن شروع آن بیش تر در جوانی می باشد و در خانم ها این سردردها بیشتر دیده می شود قسمت های مختلفی از سر مثل پشت سر و پیشانی را در بر می‌گیرد و شایع ترین محل درد در پشت سر و دیسکوپاتی گردن و حتی بالای شانه ها است.

سردرد میگرن

در میگرن قسمتی از سرد درگیر می‌شوند و دیگر قسمت‌ها انتشار می دهد ولی اکثر مواقع به صورت درد های یک طرفه در ناحیه پیشانی و گیجگاهی به صورت درد های ضرباندار خود را نشان می دهد.

در این حالت بیمار صدای نفس را در سر می شنود و حس می‌کند که نبض پر و خالی می شود و این و نشانه از مشخصات بارز سردرد های میگرنی هست این سردرد بسیار دردناک است.

مثل این است که چیزی از مغز خارج می شود و غالبا با درد شدید همراه است و وضعیت فرد را مختل می‌کند و شخص از نور و صدا هراس دارد و سعی می‌کند خود را در محیط های تاریک و آرام قرار دهد.

سردرد های مزمن نشان دهنده چه چیزی هستند؟

  • کم آبی بدن
  • استرس بیش از حد
  • کم خونی
  • بیماری های مزمن
  • مشکلات سینوسی
  • مصرف بیش از حد مسکن ها
  • نوشیدن کافئین های بیش از حد

در رابطه با ارتباط ویتامین d و سردردهای مزمن باید توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

ویتامین دی از ویتامین های حیاتی در بدن است که از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و دیگر روغن های ماهی می تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد از جمله این مشکلات سردرد های پی در پی است.

پژوهشگران با بررسی‌های تاثیر کمبود ویتامین در بدن دریافتند که سطح پایین ویتامین می‌تواند مشکلاتی مثل سردرد را در طول روز برای فرد ایجاد کند.

به این ترتیب می‌توان گفت سردرد به طور خاص هستند می تواند فقط در رابطه با کمبود ویتامین d به وجود بیاید.

به گفته محققان احتمال به وجود آمدن این سردرد ها در ماه‌ های زمستان به دلیل پایین آمدن سطح ویتامین دی در بدن بالا می رود و دو برابر سایر ماه های سال است.

انواع سردرد

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که همه آن ها در دو دسته اصلی قرار می گیرند. این تقسیم بندی بر اساس علل ایجاد سردرد بوجود آمده اند :

سردردهای اولیه : علت بروز سردردهای اولیه ، به بیماری دیگری مربوط نمی شود ؛ مانند :

  1. سردرد خوشه ای ( کلاستر)
  2. میگرن
  3. سردرد روزانه پایدار (NDPH ؛ نوعی سردرد مزمن است که ممکن است چند روز تا چند ماه ادامه پیدا کند.)
  4. سردرد تنشی

سردردهای ثانویه : این نوع از سردردها به سبب ابتلا به بیماری خاصی نمود می یابند از جمله :

  1. اختلال و ناهنجاری در عروق خونی مغز
  2. آسیب و صدمه وارد شده به سر
  3. فشار خون بالا
  4. عفونت
  5. مصرف بیش از حد دارو
  6. گرفتگی سینوس
  7. تومور مغز

آیا سردردها ارثی هستند ؟

آیا سردردها ارثی هستند ؟
آیا سردردها ارثی هستند ؟

این احتمال وجود دارد که عارضه مذکور به صورت ارثی از والدین به فرزندان منتقل شود ؛ بخصوص میگرن که از جمله سردردهای مقاوم به درمان است.

می توانیم بگوییم کودکان مبتلا به میگرن این عارضه را حداقل از یکی از والدین خود به ارث برده اند.

همچنین سردردها می توانند از سوی فاکتورهای محیطی موجود در فضای خانه نمود یابند. از جمله این فاکتورها :

  • مصرف برخی خوراکی و نوشیدنی های خاص مانند کافئین ، الکل ، غذاهای تخمیر شده ، شکلات و پنیر.
  • قرارگیری در معرض آلرژن ها
  • قرارگیری در معرض دود دخانیات
  • و رایحه های تند و قوی

سردرد چگونه نمود پیدا می کند ؟

درد در ناحیه سر در نتیجه اختلال در عملکرد سیستم های مغز ، عروق خونی و رشته های عصبی آن ناحیه ، بوجود می آید.

در طول این عارضه ، یک مکانیسم ناشناخته ، عصب های خاصی را فعال می کند که بر عضلات و رگ های خونی تاثیر می گذارند.

این عصب ها پیام های درد را به مغز ارسال می کنند.

میگرن که سردرد مقاوم به درمان است ، هنوز به طور کامل رمزگشایی نشده؛ اما متخصصان در این حیطه اظهار دارند زمانی که سلول های ناپایدار عصبی، بیش از حد به فاکتورهای مختلف ( محرک ها ) واکنش نشان دهند، میگرن نمود پیدا می کند.

بدین نحو که سلول های عصبی ، پالس و تکانه هایی را به سمت رگ های خونی فرستاده و منجر به بروز تغییرات شیمیایی در مغز می شوند.

در نتیجه درد مقاوم و مداومی بوجود می آید که در صورت شدت یافتن آن به گونه ای که آزار دهنده باشد، می توانید به یک متخصص درد خوب در تهران مراجعه نمایید.

شما می توانید درباره پی ار پی زانو بخوانید!

چه مواردی بروز سردردهای مقاوم به درمان مثل میگرن را تحریک می کنند ؟

برخی از فاکتورهای محرک سردردهای تنشی یا میگرنی عبارتند از :

  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • تغییر الگو خواب و خوراک
  • افسردگی
  • اضطراب و استرس های عاطفی
  • تحت فشار قرار گرفتن عضلات چشم ، گردن و کمر
  • نور
  • سر و صدا
  • تغییرات آب و هوایی

علائم سردرد

با توجه به نوع سردرد نمود پیدا کرده ، علائم مختلفی برای هر فرد پدیدار می شود.

سردردهای تنشی معمولا با درد مداوم همراه بوده و ممکن است ملایم یا شدید باشند. معمولا سردردهای تنشی دو طرف سر را درگیر می کنند و در طول انجام فعالیت های روزانه تشدید می یابند.

میگرن ها که در دسته سردردهای مقاوم هستند معمولا درد شدید و طاقت فرسایی را برای فرد ایجاد می کنند.

به سبب درد زیاد ، فرد در ناحیه سر خود احساس ضربان مانندی را که به اصطلاح به آن زق زق کردن می گویند، تجربه خواهد کرد.

این سردرد مقاوم به درمان ممکن است به مدت 4 ساعت تا سه روز طول بکشد. همچنین فرد مبتلا در این برهه نسبت به نور ، سر و صدا و بو حساس می شود. احتمال بروز دل پیچه و درد در ناحیه شکمی نیز وجود دارد.

میگرن به نوعی سردرد مقاوم به درمان است ؛ زیرا با داروهای مسکن معمولی برطرف نمی گردد. افراد مبتلا برای کنترل این نوع سردرد می توانند به بهترین متخصص درد تهران مراجعه کنند و زیر نظر ایشان درمان شوند.

سردردهای کلاستر از شدیدترین انواع سردردهای اولیه می باشند و معمولا در فصل بهار و پاییز نمود می یابند.

در این بازه ممکن است فرد 8 مرتبه در روز به این عارضه گرفتار شود و امکان دارد این روند دو هفته تا سه ماه ادامه پیدا کند.

سردردهای خوشه ای در نواحی پشت یکی از چشم ها وقوع یافته و محل درد ناشی از آن تغییر نمی کند و به صورت مداوم در همان نقطه باقی می ماند.

سردردهای NDPH نوعی دیگر از سردردهای مقاوم به درمان هستند که به طور ناگهانی نمود پیدا می کنند و احتمال دارد بیش از 3 ماه ماندگار باشند.

درد ناشی از آن مداوم و شدید بوده و حتی با گذشت زمان از شدت آن کاسته نمی شود ؛ همچنین در دو سمت سر نمود یافته و به مصرف دارو واکنشی نشان نمی دهد.

راه های درمان و کنترل سردردهای مقاوم به درمان

بلاک عصبی اکسیپیتال

بلاک عصبی اکسیپیتال پروسه ای است که طی آن متخصص طب درد تهران ترکیبی از داروهای ضد درد و استروئیدی را به پشت سر تزریق می کند.

این فرایند به جهت کاهش درد ، درد سردردهای مزمن که به علت تحریک رشته های عصبی پشت سر نمود پیدا کرده اند، انجام می شود.

بعد از پروسه بلوک عصبی اکسیپیتال شما فوراً تسکین درد سر را احساس خواهید کرد. این فرایند برای کنترل سردردهای مقاوم به درمان از جمله سردرد نورالژی پس سری ، میگرن و سردرد کلاستر به انجام می رسد.

طب سوزنی

طب سوزنی که نوعی طب سنتی می باشد و امروزه متقاضیان زیادی پیدا کرده است ، یکی دیگر از راه های کنترل کننده سردردهایی است که نسبت به درمان مقاوم هستند.

در طول پروسه طب سوزنی که در راستای مسیر انرژی های بدن به انجام می رسد ، انرژی های منفی که به اصطلاح درد را ایجاد کرده خارج شده و انرژی های مثبت بازیابی می شوند.

در خصوص سردردهای مقاوم به درمان ، در این روند، سوزن ها با توجه به علائم نمود یافته در نقاط تحت فشار معمولا نزدیک به رشته های عصبی هستند، وارد می شوند و آن ها را برای تولید هورمون اندورفین تحریک می کنند؛ این امر منجر به واکنش نشان دادن بدن می شوند.

تحریک سیستم ایمنی و جریان خون در بدن به سبب انجام طب سوزنی در بهبود بخشیدن سردردهای تنشی و میگرنی تاثیر گذار است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *