Edit Content

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

درمان دردهای سرطانی

درمان درد های سرطانی

می توان گفت درد ناشی از بیماری سرطان برای همیشه از بین نمی رود و در طول زندگی ، فرد هر از چند گاهی آن را احساس می کند.

اما با مراجعه به متخصص درد و در پیش گرفتن پروسه های درمانی، تا حد زیادی شدت دردهای سرطانی کاسته شده و طبعاً کیفیت زندگی فرد نیز ارتقا می یابد.

با درمان دردهای سرطانی فرد هنگام خواب احساس راحتی بسیاری داشته و در طول روز نیز انرژی کافی برای پرداختن به کارهای خود را خواهد داشت.

این مقاله که توسط دکتر مهناز نریمانی ، بهترین فوق تخصص طب درد و دردشناسی تهران ، گردآوری شده است ، اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما می گذارد.

درمان دردهای سرطانی

درمان دردهای سرطانی
درمان دردهای سرطانی

بیماری سرطان از بیماری های شایع در چند سال اخیر است سالیانه افراد بسیار زیادی در این زمینه به مشکلات زیادی بر می خورند بیماری سرطان انواع مختلف و متفاوتی دارند که میزان درد آنها می تواند در افراد مختلف از شدید تا بسیار شدید باشد.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به تازگی به این بیماری مبتلا شده اید و درد های ناشی از آن شما را کلافه کرده است.

می توانید برای از بین بردن این درد ها با استفاده از روش‌ های مختلفی و به کنترل آن بپردازید در ادامه قصد داریم شما را با انواع درد ها آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

کنترل درد بیماران سرطانی بسیار شایع است از دغدغه‌های بیمارانی است که به این مشکلات دچار شدن طرف درد مرتبط با آن ساده و راحت نیست و ماهیت آن ها به گونه ای است که میزان در یک افراد می توانند تحمل کنند با سابقه پیشین و بیماری آن ها ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل  افرادی که مبتلا به سرطان درد های سرطانی هستند  دچار درد های شدید می شوند.

و بر اثر فشارهای وارده بر عصب های آن محدوده آن قسمت را درگیر می کند با کمک متخصص و فوق تخصص درد می توان درصدی از این دردها را تسکین بخشید.

درد های ناشی از سرطان به دلیل پیشرفت بیماری و فشارهایی که بر اساس آن ناحیه وارد می شود با بزرگ شدن تومور و فشار وارد اوردن به استخوان و اعصاب آن ناحیه درد های شدیدی را به وجود می‌آورد.

درمان‌ های سرطان در این شرایط به درد بیمار کمک خواهد کرد با این حال درمان های سرطانی مثل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی حتی جراحی می تواند باعث به وجود آمدن آوردن درد شود.

در کلینیک های درد بیمار در زمان سرطان باید مسکن مصرف کند تا بتواند با این دردها مقابل نماید درد بیماران سرطانی به صورت کم شدید و ضخیم خود را نشان دهد.

دلایل مختلفی دارد و برای همه افراد این درد ها یکسان هستند به طوری که دردی که یک بیمار و با آن دست و پنجه نرم می کنند می توانند از دیدگاه بیماری دیگر درد متوسط و یا بسیار شدید به نظر برسد.

درد حاد

این سردرد های ناشی از جراحات است و مدت زمان کمی معمولا دوام می آورد رقابت تا زمانی که این درد ها ادامه پیدا کند.

جراحت بهبود پیدا می‌کند و مسکن ها می توانند بر روی این درد تاثیرگذار باشد درد های مزمن کنترل درد مزمن برای بیماران سرطانی کاری دشوار است.

که بر اثر کنترل های اشتباه در تا بیشتر می‌شوند این درد ها بر زندگی افراد  تاثیر می گذارد که انجام کارهای روزمره مثل خرید کردن غذا خوردن خوابیدن را برای افراد دشوار می‌کند.

درد مزمن و دردهای مداوم می‌تواند بر اثر فشار های سرطانی که بر اساس آن وارد می شود و استفاده از مواد شیمیایی به وجود بیاید درد مزمن به صورت شدید و خفیف است و میزان این درد به نوع بیماری بر می گردد.

نوع درد برای پزشک بسیار موثر است و مهم است که بدانند چگونه دردی را تحمل می‌کند و با توجه به نوع بیماری و میزان دردتان می تواند دارویی یا درمان صحیح را برایتان تجویز کند

انواع دردهای سرطانی

انواع دردهای سرطانی
انواع دردهای سرطانی

درد عصبی

این درد ها بر اثر فشار های بر  اعصاب به وجود می آیند رخ می‌دهد و به صورت سوزن سوزن شدن و احساس خراشیدگی در زیر پوست برای افراد به وجود می‌آید.

که حس بسیار بدی را برای فرد ایجاد می‌کند که درد های عصبی بر اثر عمل های انجام شده پیش خواهد آمد که فرد بعد از عمل به دلیل پاره شدن عسل در آن ناحیه درد ها را در پی خواهد داشت.

به مرور بعد از بهبود عصب رفع میشود و می تواند بعد از درمان بیماری های سرطانی و به وجود بیاید.

درد بافت نرم

درد های بافت نرم به معنی درد در ناحیه اندام و عضلات بدن از این درد است.

همانند گرفتگی ها درد و لرز را به همراه خود دارد تورم دردهای فانتوم ناشی از عمل های جراحی و برداشتن عضوی از بدن هستند این درد ها داخلی هستند و حتی هنوز پزشکان نتوانستند دلیل آن را کشف نماید.

خانم هایی که عمل برداشتن پستان را انجام می دهند درد بسیار زیادی را تحمل می‌کنند کاری درد های فانتوم کمتر از یکسال بهبود پیدا می‌کند و نیز در برخی از مواقع این دردها و بیشتر از یک سال هم دیده شده است.

دردهای سوماتیک به گونه ‌ای از دردها گفته می‌شود که در یک قسمت و یک عضو در بدن ایجاد می شود درد های استخوانی به درد های می گویند که بر اثر تومور شیمی درمانی و از بین رفتن خون سازی مغز استخوان به وجود می آید.

باید به این نکته اشاره شود که میزان درد افراد در دردهای سرطانی به نوع بیماری و درمان افراد وابسته است.

کنترل درد بیماران سرطانی

برای کنترل کردن دردهای سرطانی روش های گوناگونی از جمله مصرف دارو روش ‌های غیردارویی و یا روش های مثل پرتو درمانی وجود دارد.

مصرف دارو برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند و در بسیاری از موارد می تواند به عنوان تاثیرگذارترین روش باشد.

استفاده از داروها روشهای متفاوتی دارد افرادی که نمی توانند قرص مصرف کنند بهتر است از دارو های استفاده کند غیر دارویی به مسکن ها خط میشود گاهی با استفاده از جراحی پرتونگاری و رادیوتراپی برای بهبود بیماری انجام می گیرد.

هدف از ان  تحریک کردن اعصابی که مغز آسیب می رساند در واقع این روش برای تسکین درد های بیماران بسیار مهم و مفید است که در یک ناحیه دارند.

عملکرد این روش همانند طب سوزنی است و درد را کم میکند اگر دردی را دارید که ناشی از سرطان است شما را خسته می‌کند و توانایی انجام کار های روزانه شما را  گرفته است بهتر است با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

کنترل درد بیماران سرطانی یکی از کار های بسیار دشوار است و باید زیر نظر متخصصین انجام شود.

درد بیماران سرطانی بسیار سخت است.

بهترین راهکار جهت مهار درد ، جلوگیری از شروع یا جلوگیری از وخیم تر شدن آن است !

همه افراد از درد تعریف یکسانی ندارند ؛ ممکن است میزان دردی که یک فرد متحمل می شود از نظر او بسیار شدید باشد اما همان میزان از نظر فردی دیگر ، درد متوسط و قابل کنترلی تلقی شود.

به طور کلی پیشینه بیمار در شدت و ضعف درد نمود یافته بسیار تاثیر گذار است. مبتلایان به بیماری سرطان از نوع بدخیم، به دلایل مختلفی مجبور هستند دردهای شدید و طاقت فرسایی را متحمل شوند.

همچنین هر چه این بیماری در بدن پیشروی کند و سایر نقاط و اندام ها را درگیر سازد ، درد نیز به دنبال آن تشدید یافته و البته درمان و کنترل آن سخت تر میشود.

چه عواملی مسبب دردهای سرطانی هستند ؟

چه عواملی مسبب دردهای سرطانی هستند ؟
چه عواملی مسبب دردهای سرطانی هستند ؟

پیش از آشنایی با راه های درمان دردهای سرطانی ، باید بدانیم چه عواملی باعث بروز این درد می شوند :

  1. تست و آزمایش های پزشکی که تعدادی از آن ها به منظور تشخیص بیماری و میزان پیشروی آن در بدن برای بیمارهای سرطانی به انجام میرسند ، دردناک هستند. از جمله این آزمایش های تشخیصی می توان به نمونه برداری (بیوپسی ) و یا تست مغز استخوان اشاره نمود. چنانچه در راستای درمان سرطان به شما گفته شود انجام این دست از آزمایش ها الزامی می باشد ، نباید بگذارید ترس از میزان درد پیش رو شما را از انجام این تست ها باز دارد. بلکه باید با دکتر متخصص در طب دردشناسی تهران مربوطه صحبت کنید و اقدامات لازم جهت کاهش درد را از او جویا شوید.
  2. به طور کلی بیماری سرطان زمانی نمود می یابد که یکی از سلول های بدن برخلاف الگوی تقسیم سلولی ، به سرعت و به طور نامنظم رشد کرده و تکثیر می شود. در نتیجه این روند غیر طبیعی سلولی ، در زمان کمی توده ای پدید می اید که با سیر سلول های طبیعی شباهتی نداشته و مسئولیت وظیفه خاصی از بدن را متحمل نمی شود. این بابت توده بوجود امده با رشد بی رویه خود باعث می شود تا فضای برای دیگر سلول های موجود محدود شود و تحت فشار قرار گیرند. ( کلیه ارگان های بدن در یک پوشش غلاف مانند قرار گرفته اند که در واقع مرز عملکردی و ساختاری ارگان های مجاور همدیگر را مشخص می نماید. بدین معنا که برای هر ارگان محدوده و حجم مشخصی در نظر گرفته شده است ). همچنین این توده های سرطانی وقتی به نواحی محیطی می رسند ، به ساختمان ها و بافت های مجاور فشار وارد می کنند. از این رو فشارهای داخلی و خارجی باعث بروز درد در همان محل و سایر بافت های مجاور می شود.

گزینه های درمان دردهای سرطانی

نوع دردی که هر فرد به موجب بیماری های سرطانی تجربه می کند ، در انتخاب گزینه درمانی او تاثیر گذار است.

فاکتورهایی که در اتخاذ روند درمان دردهای سرطانی توسط یک فوق تخصص درد خوب در تهران، دخیل هستند ، به شرح زیر می باشند :

  • محل بروز درد و شدت آن
  • نوع درد نمود یافته
  • آیا درد مستمر است یا گهگاهی بروز می یابد
  • چه فعالیت هایی باعث تشدید یافتن آن می شوند
  • انجام چه کارهایی شدت درد را کاهش می دهند
  • داروهای مصرفی تا چه اندازه درد را تسکین می دهند
  • تاثیر درد بر امور و فعالیت های روزانه فرد مانند خوابیدن ، غذا خوردن و غیره

در طول 3 دهه اخیر ، در راستای درک و درمان درد ، پیشرفت های علمی چشمگیری رخ داده اند. محققان گیرنده های درد را شناسایی کرده و مسیر رسیدن سیگنال های درد به مغز را کشف نموده اند.

این یافته ها در دستیابی به درمان های مؤثرتر جهت برطرف سازی درد ، نقش بسزایی داشته اند.

دردهای سرطانی

دردهای سرطانی به سه گروه تقسیم می شوند:

  1. درد های خفیف تا متوسط
  2. دردهای متوسط تا شدید
  3. دردهای طاقت فرسا و مداوم

بهترین دکتر فوق تخصص طب درد تهران ، با توجه این که دامنه درد بیمار ، درمان مناسب را برای او در پیش می گیرد.

جهت درمان دردهای سرطانی خفیف تا متوسط ، می توان از مسکن هایی همچون استامینوفن ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین و ایبوپروفن مصرف کرد.

این دسته از داروها قابلیت کافی برای تسکین دردهای عضلانی ، استخوانی و دردهای ناشی از زخم و جراحات را دارا هستند. این داروها برای اثرگذاری بهتر ممکن است با دیگر روندهای درمانی ادغام شوند.

برای کاهش شدت دردهای سرطانی متوسط و شدید ، داروهای افیونی همچون مورفین ، فنتانیل ، کدئین ، اکسی کدون ، هیدرومورفون و متادون ، تاثیر بسیار زیادی دارند.

این داروها مسکن های قوی هستند که گاهی اوقات باعث نگرانی افراد می شوند. اما جای نگرانی نیست ؛ زیرا مصرف آن ها تحت نظر پزشک متخصص هیچگونه مشکلی را به همراه ندارد.

گاهی اوقات متخصص طب درد تهران مصرف داروهایی با تاثیرگذاری سریع همچون قرص مورفین را تجویز می نماید. بیمار این که درگیر دردهای سرطانی هستند ، اگر درد به طور مستمر باقی بماند می توانند در کنار مسکن های معمول ، این دست از داروها را طبق دستور متخصص مصرف نمایند.

نحوه کاربرد داروها جهت درمان دردهای سرطانی

داروهای مسکن تجویز شده برای درمان دردهای سرطانی ، با توجه به احتیاج بیمار و خواسته او به طرق مختلف به بدن فرد وارد می شوند.:

  • بلع دارو
  • داروهای زیر زبانی
  • وارد کردن دارو از راه مقعد مانند شیاف
  • وارد کردن سوزن به داخل رگ
  • تزریق زیر پوستی دارو
  • جذب دارو از راه پوست
  • تزریق دارو در فضای اطراف نخاع

جراحی تسکینی (طب تسکینی ) و پرتو درمانی

جراحی و پرتو درمانی می توانند صرفاً جهت تسکین دادن دردهای ناشی از سرطان نیز به انجام رسند.

بدن معنا هدف از انجام جراحی کاهش درد و سایر علائم بیماری سرطان است ؛ بدین نحو افراد مبتلا قادر خواهند بود کیفیت زندگی شان را بهبود ببخشند.

طی عمل جراحی ، بهترین دکتر متخصص در طب درد در راستای ممانعت از علل بروز درد و عوارض بیماری یا کنترل آن ها عمل می کند.

از جمله روندهایی که موجب ایجاد درد در این دسته از بیماران می شود می توان به اختلال در دستگاه گوارشی و انسداد مسیر دفع ، فشردگی نخاع یا اعصاب محیطی و فشردگی ارگان ها و اندام های بدن اشاره کرد.

جراحی تسکینی و پرتو درمانی بر التیام این دردها تمرکز دارند و معمولاً برای افرادی که به سرطان پیشرفته مبتلا هستند ، اتخاذ می گردند.

بلوک های عصبی

برای درمان دردهای سرطانی حاد که بعد از درمان بیماری نمود پیدا می کنند ، اتخاذ روند بلوک های عصبی توسط یک دکتر فوق تخصص خوب در طب دردشناسی می تواند برای مدتی در برطرف سازی دردها مؤثر باشد.

در این پروسه دکتر بی حسی موضعی را به داخل یا اطراف رشته های عصبی یا زیر پوست در محلی که درد نمود می یابد ، تزریق می نماید.

داروی بی حسی ، پروسه انتقال سیگنال های درد به مغز را مختل ساخته و به عبارتی مسیر آن را بلاک می کند اثر گذاری این پروسه موقتی می باشد.

یکی دیگر از روندهایی که زیر شاخه پروسه بلوک های عصبی قرار می گیرد بدین نحو است که پزشک ماده ای ، غالباً اتانول یا فنول را به عصب ها یا درون مایع نخاعی تزریق می کند.

بدین ترتیب بافت عصبی که در مسیر حرکت سیگنال های درد قرار دارد، از بین می رود. عموماً نتیجه حاصل از این روند برای طولانی مدت باقی می ماند.

پمپ های اپیدورال و داخل نخاعی

فرایند بلوک عصبی برای دردهایی که در ناحیه محدود بروز پیدا می کنند ، کاربرد پذیری بالایی دارد. به طور کلی این روند شامی یک یا دو رشته عصبی خاص می شود.

برای دردهایی که به صورت گسترده در بدن نمود می یابند، برای قطع سیگنال های درد باید از پمپ اپیدورال یا پمپ داخل نخاعی استفاده کرد.

این پمپ ها در زیر پوست جای گذاری می شوند و به طور مستمر دارو را به طور گسترده به قسمت های مختلف بدن می رسانند. اگر دارو مستقیماً به عصب های مورد هدف برسد ، مشخصاً داروی کمتری برای کاهش شدت درد مصرف می شود.

طب سوزنی

فوق تخصص درد تهران در طب سوزنی که به عنوان طب سنتی کشور چین شناخته می شود ، سوزن های ظریفی را به نقاط مشخصی از پوست وارد می سازد. با ورود سوزن ها ، شدت انواع دردهای سرطانی نمود یافته تا حد زیادی کاهش می یابند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *