Edit Content

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

صدا دادن زانو

صدا دادن زانو

صدای زانو ناشی از چیست؟

بزرگترین مفصل در بدن انسان مربوط به بخش زانو می باشد که البته وظیفه بسیار مهمی را بر عهده داشته و ممکن است بنا به دلایل مختلف در معرض آسیب های گوناگون قرار بگیرد.

صدایی که معمولاً از بخش زانو شنیده میشود شبیه به تق تق است که هنگام راه رفتن، نشستن و یا برخاستن به گوش می رسد.

با افزایش سن و زمانی که بخشی از غضروف ها تحلیل رفته باشند ممکن است کارایی اول و یا تقارن مناسبی نداشته باشند، به همین دلیل گاها شما صدای مفاصل را شنیده اما هیچ گونه درد و آسیب برای افراد به همراه نخواهد داشت.

اگر صدای زانو کاملاً بدون درد باشد نشان‌ دهنده عارضه و بیماری خاصی نخواهد بود، اما بهتر است که وضعیت زانوها را در شرایطی قرار دهید که در معرض صدا دادن قرار نگیرد.

صدای زانو ممکن است از آسیب دیدگی های خاص نشات بگیرد.

اگر هنگام ورزش کردن ضربه ای به پا وارد شود و یا آسیب های مختلفی در تصادفات و زمین خوردن ها به وقوع بپیوندد ممکن است فرد چنین عوارضی را در زانو به صورت شدید یاخفیف متحمل شده و هر از گاهی صدای آن را متوجه شود.

صدای زانو ناشی از چیست؟
صدای زانو ناشی از چیست؟

صدایی که از زانو به گوش می رسد اگر بدون آسیب دیدگی باشد و فرد آن را شرایطی معمول و در سنین بالا تجربه کند نشات گرفته از بیماری آرتروز می باشد.

با این حال اگر احساس می کنید که صدای زانو با درد خفیف همراه است بهتر است که برای بررسی های دقیق تر به پزشک مراجعه کنید.

طبق نظر متخصصان و پزشکان مهمترین دلیل ایجاد صدا در ناحیه زانو وجود حباب های گاز است که در مفاصل وجود دارد و اگر زانو خم و راست شود و یا هنگام نشستن و برخاستن صدای تق تق به گوش شما می رسد.

توجه داشته باشید که اگر این فرآیند به طور مداوم ادامه پیدا کند در نتیجه سبب فرسایش رباط ها و تاندون ها خواهد شد.

با این حال وجود این گاز در مفاصل امری کاملاً طبیعی می باشد و اگر صدای زانو بی دلیل و ناخودآگاه شنیده شود هیچ گونه خطری برای شما ندارد، اما بهتر است که زانو را در موقعیتی قرار ندهید که صدای آن شنیده شود.

البته وجود غضروف های نامتقارن و گرفتگی رباط ها از دیگر دلایلی است که نهایتا منجر به بروز صدا در زانو خواهد شد.

از طرف دیگر آسیب ها و بیماری های مانند آرتروز و یا پارگی مینیسک زانو همگی دلایلی هستند که با شنیدن صدای زانو همراه است.

گاها آسیب دیدگی های مربوط به رباط پا نیز این عارضه را به همراه داشته و بدون درد و تورم خواهد بود.

البته اگر صدای زانو با درد و گرفتگی همراه باشد نشان دهنده عارضه ای جدی بوده که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود.

آیا صدای زانو خطرناک است؟

آیا صدای زانو خطرناک است؟
آیا صدای زانو خطرناک است؟

زمانی که به صورت پیوسته صدای زانو به گوش می رسد قطعا برای افراد کمی نگران کننده می باشد و این سوال پیش می آید که آیا این صدا طبیعی است یا نشأت گرفته از بیماری های خاص می باشد.

پزشکان و متخصصان معتقدند صدایی که از زانو به گوش می رسد معمولاً به دلیل ترکیدن حباب هایی است که در مفاصل و غضروف ها وجود دارد.

اگر هنگام ایجاد صدا درد، سوزش و آسیب‌ هایی مانند قفل شدن زانو را تجربه نمی کنید نشانه ای خطرناک نبود و زودگذر خواهد بود.

اما اگر به محض صدا دادن زانو متوجه میشوید که از ادامه حرکت ناتوان شده اید و زانو قفل میشود باید بدانید که عارضه ای جدی متوجه مینیسک زانو شده است.

البته متخصصان بسیاری از این صداها را اگر با درد، تورم و یا احساس ناخوشایند همراه باشد نشأت گرفته از بیماری های خاصی مانند آرتروز می‌ دانند و زمانی که مفاصل به طور کامل از بین می روند غضروف ها نیز تحلیل خواهند رفت.

ممکن است صدای بین استخوان ها و سایش آنها به گوش برسد که معمولا با درد و احساس ناراحتی همراه است.

در چنین شرایطی صدای زانو خطرناک بوده و بهتر است پیش از شدت گرفتن آسیب پیش آمده سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

درمان صدای زانو

درمان صدای زانو
درمان صدای زانو

زمانی که برای درمان و بهبود صدای زانو به پزشک مراجعه می کنید متخصصان ابتدا وضعیت و سلامت زانوها را بررسی کرده تا متوجه شوند که صدای زانو و تق تقی که به گوش می رسد نشأت گرفته از چه عاملی می باشد.

اگر هنگام نشستن، برخاستن و یا پریدن صدای بلند زانو را متوجه شوید و هیچگونه دردی را به همراه ندارد قطعا ناشی از ترکیدن حباب های موجود در مفاصل می باشد.

اما اگر این صداها به صورت مکرر ادامه دار باشد و احساس درد را هر چند خفیف به همراه آورد قطعا پزشکان صدا را مربوط به آسیب های ناحیه زانو می دانند.

به همین دلیل پزشکان توصیه می‌ کنند در مراحل ابتدایی شرایط را برای صدا دادن زانو فراهم نکنید و بهتر است که اگر صدای زانو با درد همراه است هنگام نشستن و برخاستن سعی کنید که کمترین میزان فشار را به زانوها وارد کنید.

از طرف دیگر پزشکان معتقدند که اگر عضلات همسترینگ و ساق پا تقویت شوند به هیچ عنوان صدای زانو را متوجه نخواهید شد.

توجه داشته باشید که انجام فعالیت های ورزشی نادرست عاملی بر روی آسیب در ناحیه زانو می باشد و نهایتاً منجر به ایجاد درد و یا صدا در ناحیه زانو خواهد شد.

اگر متوجه میشوید که آسیبی ناحیه زانو را تهدید می‌ کند بهتر است که فرآیندهای پیشگیرانه را انجام داده و از انواع باندهای کشی استفاده کنید.

اما اگر میزان آسیب ها بسیار زیاد باشد متخصصان با استفاده از نمونه برداری، معاینات و تصویربرداری تشخیص خواهند داد که صدای زانو نشأت گرفته از چه عواملی می باشد و اگر متوجه شوند که آسیبی ناحیه زانو را تهدید می‌ کند.

مشکلاتی در ناحیه مفاصل، مینیسک و رباط ها اتفاق افتاده است سعی دارند تا هرچه سریعتر روند درمان را آغاز کنند تا از مشکلات خاص جلوگیری نمایند.

اگر زانو به طور جدی آسیب ببیند قطعاً سلامت افراد با مشکل مواجه شده و در مرحله ای فرد حتی نمی تواند وزن خود را روی پا تحمل کند.

با این حال متخصصان برای کاهش صدای زانو از انواع مسکن ها و داروهای ضد التهاب بدون استروئید استفاده می کنند و طی زمان بندی خاص تمرینات کاربردی و فیزیوتراپی را برای افراد در نظر گرفته تا با تقویت زانو از چنین عارضه ای جلوگیری نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *