خار پاشنه

خار پاشنه به التهاب کف پا هم گفته می‌شود. یکی از شایع‌ترین دلایل برای دردهای پاشنه به حساب می‌آید.

این بیماری به دلیل التهاب یک قسمت ذخیره شده در کف پا اتفاق می‌افتد و استخوان پاشنه همانطور که می‌دانید به انگشتان اتصال پیدا می کند و همه آنها را تحت تاثیر قرار می دهند.

معمولا باعث دردهای شدیدی می گردد با اولین قدم‌ها شما زمانی که پایین می آید و پای خود را بر زمین می گذاریم این احساس در شما به وجود خواهد آمد.

بعد از مدتی که بر می خواهید بلند شوید و حرکت دهید حالت برق گرفتگی در کف پایتان حذف شود.

افرادی که دارای اضافه وزن می باشند و کسانی که کفشی نامناسبی دارند در معرض خطر این بیماری هستند.

علائم خار پاشنه چیست؟

پرده کف پا که با آن اشیل هم گفته می‌شود به شکل یک کمان در کف پا اتصال شده است.

این پرده باعث به وجود آمدن غده در کف پایتان می شود در زمان راه رفتن ضربه هایی رو که به سمت پا وارد می شود به خود جذب می‌کند.

اگر فشاری که بر روی این لحظه بیش از حد ممکن شود امکان دارد طرح‌های در آن ایجاد شود همانند زه های کمال که بیشتر از حد ممکن کشیده شود کمان پاره می شود.

کشش و پارگی هم در آن ممکن است اتفاق بیفتد و باعث تحریک یا التهاب در آن شود اگرچه دلیل آن در بسیاری از موارد هم می‌توان گفت به صورت کامل مشخص نیست اما عوامل به وجود آورنده آن می‌تواند به شرح زیر باشد.

اگر هیچ دلیلی برای آن پیدا نکردید برخی از عوامل زیر را در نظر بگیرید مثلاً سن ورم کف پا در سن ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر از بقیه زمین دیده می شود.

اگر یک سری از انواع خاص ورزش ها را انجام می دهید ورزش هایی که مدام به صورت شما را بر روی پاشنه پا قرار می دهد و  دویدن در مسافت‌های طولانی رقص باله رقص هوازی همگی کف پای شما را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است مشکلاتی را برای تان به وجود بیاورد.

اگر کف پای صاف یا خیلی گودی دارید یا الگوی غیر عادی در راه رفتن با مشاهده می شود.

امکان دارد در زمان ایستادن در طولانی مدت در  قسمت فاشیای کف پای شما وارد شود اضافه وزن چاقی استرس همین ها و به وجود آوردن خار پاشنه تاثیر مستقیم می گذرد و مشاغلی که مجبور هستند مدت طولانی را بر روی پای خود بگذرانند.

مثل معلمان کارگران که در کارخانه ها کار می کنند بیشتر از ساعت روز خود را صرف ایستادن می کنند به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند.

عوارض خار پاشنه چیست؟

عدم درمان ورم کف پا امکان دارد منجر به سردرد های مزمن پاشنه شود که مانع فعالیت های منظم در آنها می گردد.

تغییر در الگوی راه رفتن به عنوان راهی برای تسکین دردهای خاصیت کف پا امکان دارد منجر به وجود آوردن مشکلاتی در ران کمر زانو و پاها شود.

تشخیص خار پاشنه چگونه انجام میشود؟

خار پاشنه یا ورمی که در کف پا به وجود می آید بر اساس گرفتن یک شرح حال از بیمار به واسطه پزشکی انجام میشود.

بعد از آن یک سری معاینات فیزیکی از مناطق حساس کرونای شما را مورد بررسی قرار می‌دهد در محل درد را مشخص می‌کند و تشخیص می‌دهد که این درد از چه نوع دردی سرچشمه می گیرد در پی آن یکسری آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص دقیق خارپاشنه نوشته می شود.

امکان دارد از شما خواسته شود در عکسبرداری با اشعه ایکس یک تکه استخوان که از پاشنه بیرون زده است به ان خار می‌گویند دیده خواهد شد این کار های استخوانی در پاشنه بودند و با جراحی برداشته می‌شود و بسیاری از افرادی که خار پاشنه استخوان دارند هیچ گونه دردی را احساس نخواهند کرد.

درمان خار پاشنه

بیشتر افرادی که مبتلا به خار پاشنه در کف پاهای شان هستند با درمان های نرمالی مثل استراحت به کار گرفتن یخ در ناحیه که درد می کند و کشش در طی چندین ماه می تواند به سمت بهبودی برود.

برخی از داروها مثل ایبوپروفن ناپروکسن ممکن است تغیراتی  که در کف پا به وجود آمده است و دردهای مرتبط با آن را کم کند از دیگر روشهای درمانی که برای خارپاشنه تجویز می‌شود تمرینات تقویت کننده و کششی هستند که با استفاده از لباسهای مخصوص امکان دارد نشانه هایش تسکین پیدا کند.

فیز یوتراپی از دیگر راه هایی است که در آن و تمرینات کششی برای خار پاشنه و  همچنین تقویت عضلات پایین تنه کمک بسیار زیادی می کند در برخی از مواقع پزشک آتل را پیشنهاد می‌کند امکان دارد توصیه شود.

در زمان خواب یک سری کار ها را ا استفاده کنید و ساق پا و قوزک پا را به صورت کشیده نگه دارید این کار باعث می‌شود که تاندون یا تاندون آشیل و قسمت کف پای شما در حالت کشش قرار بگیرد و نرمال شود.

در برخی از مواقع پزشک برای کمک کردن به توزیع مساوی فشار کف پاها و جلوگیری از درد و همچنین جلوگیری از کف پا خار پاشنه کمک  میکند و  از کفی های طبی استفاده کنند.

روش جراحی یا روش دیگری که برای خارپاشنه توصیه می‌شوند به شرح زیر است بعد از چند ماه که درد پاشنه با هیچ کدام از روش هایی که گفته شد بهتر نشد پزشکی امکان دارد تزریق را پیشنهاد کنند.

تزریق داروهای استروئیدی است که در کف پا انجام میشود این تزریق برای هرکسی توصیه نمی گردد اگر حاشیه کف پایتان ضعیف است و احتمال پارگی در آن وجود دارد با استفاده از تصویربرداری مشخص می شود با استفاده از سونوگرافی میتوان پلاسمای خون را مشخص کرد و بعد از آن تزریق را طبق توصیه پزشک می توان انجام داد.

یکسری درمان دیگر هستند که به آن درمان موج شوک می‌گویند. در این روش با استفاده از امواج صوتی به سمت  ناحیه دردناک پاشنه هدایت می‌گردد.

این امواج باعث تحریک میشوند معمولا برای ورم کف پا به درمانهای آسان تر زمانی که پاسخ نمی دهند از این روش استفاده می کنند روش دیگر ترمیم بافت التراسونیک است که با استفاده از اشعه ها که به دست پروژه های سوزنی به داخل بافت داخل کف پا ارسال می شوند  آنها را ترمیم می کند.